Sabtu, 12 Julai 2008

BONUS/KOMISYEN TAJAAN

Soalan; salam wbr..ustz, sy ingin bertanya..apakah peniagaan yg sy sertai ini mengandungi unsur-unsur haram..Perniagaan yg sy maksudkan ialah, MLM Mobile Money dimana ianya berkaitan penuh dgn servis (topup SMS / perkhidmatan byr bil SMS..termasuk juga barangan sampingan lain utk dibeli.. http://mmwalletsms4u.blogspot.com 2) MLM, perlu menaja atau mencari ahli baru utk kembangkan perniagaan..Adakah bonus tajaan yg sy perolehi dari Syarikat, ada unsur-unsur haram?dimana, jika sy taja seorg cth, yuran keahlian RM10 dan sy akan perolehi dr sykrt RM5..dan adakah bonus yg sy perolehi dr pembelian dwnline (sehingga 7 level) cth 1% share, 1sen setiap pembelian topup adalah haram di sisi islam?diharap, ustz dpt membantu...terima kasih..wslm wbr

Jawapan;

1. Jika suatu perniagaan memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan Syari'at dan tidak ada di dalamnya sebarang unsur yang dilarang oleh Syari'at sama ada penipuan, gharar, riba atau sebagainya, haruslah perniagaan itu dan keuntungan yang diperolehi darinya adalah halal.

2. Jika saudara ingin terlibat dengan perniagaan secara MLM, pilihlah MLM yang berteraskan penjualan barang/produk, bukan yang berteraskan permainan duit. Pastikan bonus yang saudara akan perolehi adalah kerana sumbangan saudara dalam penjualan produk syarikat atau mempromosikannya, bukan kerana persen dari wang yang dikutip dari orang lain tanpa produk/barangan (atau produk hanya gimik sahaja). Produk/Barangan yang terbabit hendaklah dipastikan halal dan harganya juga adalah berpatutan (yakni tidak terlalu tinggi jika dinisbah kepada harga pasaran atau nilai sebenarnya). Biasanya MLM yang menjual barang/produk dengan harga yang terlalu tinggi (yang jauh berbeza dari nilai sebenarnya), biasanya MLM tersebut terlibat dengan Sistem Piramid yang diragui kehalalannya pada pandangan Syarak. Sila rujuk kembali jawapan saya; "MLM; Yang halal dan yang haram".

3. Syarat-syarat yuran keahlian juga telah saya kemukakan dalam jawapan tersebut. Apa yang dapat saya simpulkan; komisyen/bonus yang diperolehi hasil dari persen dari yuran keahlian adalah tidak harus. Adapun komisyen/bonus dari hasil jualan barang atau perkhidmatan yang ditawarkan adalah harus jika harga barang atau perkhidmatan yang ditawarkan adalah berpatutan, tidak menipu pengguna dan barang dan perkhidmatan itu dihalalkan Syarak.

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...