Langkau ke kandungan utama

KENCING TAK LAWAS

Soalan; Salam, Masalah kencing tak lawas. Kadangkala selepas kencing akan ada titisan air kencing yg masih keluar dan terkena pakaian kita utk sembahyang. Kalau dirumah kita boleh tukarkan dengan pakaian bersih tetapi sekiranya dimasjid atau dalam perjalanan misalnya, sekiranya perkara ini berlaku dan tiada pakaian spare yg dibawa, perlukah saya kembali kerumah dan tidak berjemaah? Harap penjelasan ustaz. Terima kasih.

Jawapan;

Orang yang mempunyai masalah seperti saudara –iaitu kencing tak lawas, wanita istihadhah dan sebagainya- ia hendaklah melakukan perkara-perkara berikut untuk mengerjakan solat;
1. Hendaklah ia menunggu waktu solat masuk terlebih dahulu. (Orang yang mengidap kencing tak lawas, istihadhah atau sebagainya tidak harus mengambil wudhuk kecuali apabila waktu telah masuk kerana toharahnya adalah toharah darurat)
2. Mulai dengan membasuh kemaluan dengan sempurna
3. Setelah itu hendaklah ia membalut kemaluannya dengan kain atau sebagainya sekadar yang termampu (untuk membendung air kencing dari keluar sekadar terdaya).[1]
4. Kemudian hendaklah ia segera mengambil wudhuk
5. Ketika mengambil wudhuk hendaklah ia berniat untuk mengharuskan solat, bacaan al-Quran atau ibadah-ibadah lain yang mensyaratkan wudhuk. Contohnya; ia meniatkan di dalam hati; “Sahaja aku mengambil wudhuk untuk solat kerana Allah Taala”. Tidak harus semasa mengambil wudhuk ia berniat untuk mengangkat hadas kerana hadasnya tidak akan terangkat selama air kencing sentiasa mengalir keluar dari kemaluannya kerana perkara tersebut membatalkan wudhuk.
6. Setelah selesai wudhuk hendaklah ia segera menunaikan solat, tanpa menangguh lagi.
7. Jika semasa solat itu air kencing keluar dari kemaluannya, tidak perlulah ia berhenti dari solat, sebaliknya teruskan solat kerana ia dimaafkan disebabkan keuzuran yang ia alami.
8. Sekiranya ia mengetahui bahawa penyakit kencing tidak lawasnya ada waktu tertentu ia hilang, hendaklah ia menunggu waktu tersebut, kemudian barulah ia bersuci dan menunaikan solat.
9. Sebahagian ulamak mengharuskan orang yang menghadapi masalah sedemikian menjamakkan dua solat dengan sekali wudhuk iaitu menjamakkan zohor dan asar atau maghrib dan isyak. Ini kerana Rasulullah s.a.w. pernah menyuruh Hamnah binti Jahsyi r.a. yang mengalami masalah istihadhah menjamakkan dua solatnya dengan sekali mandi sebagaimana baginda pernah menyuruh Sahlah binti Sahal r.a. berbuat yang sama.

Mengenai pakaian yang terkena air kencingnya, perlukah ia membasuhnya atau menukar dengan pakaian lain sebelum mengerjakan solat? Persoalan ini menjadi khilaf ulamak;

Pertama; Ada ulamak menegaskan; harus ia menunaikan solat dengan pakaian itu kerana dimaafkan baginya dengan sebab keuzuran yang dialaminya yang sudah tentu menyukarkannya jika perlu ditukar atau dibasuh sentiasa. Pandangan inilah yang dikemukakan oleh Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam Fiqh at-Toharahnya (hlm. 80).

Kedua; Pandangan mazhab Malik dan Abu Hanifah; dimaafkan jika najis yang terkena pakaian adalah sedikit iaitu kurang dari kadar keluasan satu dirham (duit 10 sen). Jika melebihi satu dirham tidak haruslah dipakai kecuali setelah membasuhnya terlebih dahulu.

Ketiga; Pandangan mazhab Imam Syafi’ie dan Hanbali; tidak dimaafkan walaupun sedikit. Berdasarkan pandangan ini, wajiblah ia membasuh pakaiannya yang terkena air kencing itu sebelum memakainya untuk solat atau ia menukarnya dengan pakaian yang lain.

Merujuk kepada situasi saudara, saya syorkan saudara sentiasa membawa bersama kain sarung (pelikat) setiap kali saudara bermusafir. Apabila hendak solat, saudara tukarkan pakaian saudara dengan kain tersebut. Namun jika saudara tidak dapat berbuat demikian atau berasa sukar melakukanya –khususnya pada ketika tertentu-, haruslah saudara mengikuti pandangan lain dari mazhab Syafi’ie di atas. Telah menjadi prinsip yang disepakati oleh sekelian ulamak bahawa “Orang yang ditimpa kepayahan, harus ia mengambil kemudahan”.

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. Al-Fiqh al-Wadhih, Dr. Muhammad Bakr Ismail (1/66).
2. Al-Wajiz Fi al-Fiqh al-Islami, Dr. Wahbah az-Zuhaili (1/43)
3. Fiqh at-Toharah, Dr. Yusuf al-Qaradhawi, hlm. 303, Ahkam at-Toharah, Dr. Abdul Karim Zaidan, hlm. 64.
4. Fatawa Syeikh Abu Zahrah.

Nota kaki;

[1] Jika ia tidak mampu membalutnya, tunaikanlah solat mengikut keadaannya (yakni tanpa berbalut) kerana Saidina ‘Umar r.a. menunaikan solat sedang lukanya memancar darah. (Fiqh at-Toharah, Dr. Yusuf al-Qaradhawi, hlm. 303).

Ulasan

blacqueD berkata…
terima kasih ustaz..
sedikit sebnyak telah membantu mnyelesaikan kerungsingan saya..
sempoipenang berkata…
saya ada sedikit kemusykilan.. seperti diterangkan di atas , orang yg menghadapi masalah ini perlu mengambil solat selepas masuk waktu. tapi jika solat jumaat sudah pasti agak sukar perlu ke ke tandas untuk membalut kain pada kemaluan kerana tandas agak terhad di masjid. jika membalut di rumah sudah pasti khutbah sudah bermula jika kita sampai di masjid. bagaimana keadaan ini?
Azizul berkata…
Ust,
1)boleh ke hanya mencuci kain dgn air shj tanpa sabun jika air kencing itu cuma sedikit kurang dari luas duit 10 sen & kemudian solah dgn kain tersebut.
2)boleh ke gunakan kain utk solah tersebut lalu digunakan kembali utk solah lain.

Terima kasih atas jawapan
Tanpa Nama berkata…
Terima kasih ustaz kerana ada tulis dengan mendalam berkenaan ini. Persoalan saya, walaupun Rasullullah menyuruh berjamak, tetapi tiada dalam pandangan Imam Syafi’ie, Hambali, Maliki membolehkan sembahyang jamak. Bolehkah ustaz terangkan dengan lebih mendalam ? Adakah saya mempunyai pilihan menjamakkan waktu atau bersolat dengan pakaian yang tidak bersih( jika terpaksa) atau saya hanya boleh memilih satu sahaja. Adakah jamak solat itu sama macam biasa ? Saya harap ustaz boleh menyelesaikan dilema saya selama 13 tahun ini
Tanpa Nama berkata…
salam...Adakah boleh seseorg yg kencing tak lawas menjadi imam?sedangkan dia tidak menukar pakaiannya yg ada titisan air kencing?
Tanpa Nama berkata…
Assalamualaikum,

Saya juga pernah mengalami masalah ini, memang mengikut hukum feqah, solat tersebut sah, tetapi pakaian yang terkena najis itu perlu dibersihkan untuk solat pada waktu yang selepasnya. Saya mengamalkan ber istibrak, melurut pangkal ari2 dll setiap kali beristinjak tetapi masih jua terkeluar ketika sujud.

Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya dapat kenalpasti satu lagi kaedah untuk mengelakkan air kencing dari keluar ketika bersujud. Saya ingin kongsikan kaedah ini moga2 dengan izin Allah, dapat digunakan oleh sesiapa yang mengalamimya.

kaedahnya: selepas selesai membuang air kecil, beristibrak dan melurut bahagian ari2, kemudiannya, cuba kemutkan otot2 ari2 (umpama ketika hendak memutuskan najis waktu buang air besar)..kemutkan otot2 ari 2 ini bermula dengan tekanan perlahan, lama dan satu sentapan kuat diakhir kemutan. kemudian basuhlah semua bahagian yang perlu dibasuh sambil berniat : Nawaitu Istinja’i, minal bauli lillahitaala. InsyaAllah, muda-mudahan, sembuh.
Tanpa Nama berkata…
2.

Assalamualaikum,

Saya juga pernah mengalami masalah ini, memang mengikut hukum feqah, solat tersebut sah, tetapi pakaian yang terkena najis itu perlu dibersihkan untuk solat pada waktu yang selepasnya. Saya mengamalkan ber istibrak, melurut pangkal ari2 dll setiap kali beristinjak tetapi masih jua terkeluar ketika sujud.

Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya dapat kenalpasti satu lagi kaedah untuk mengelakkan air kencing dari keluar ketika bersujud. Saya ingin kongsikan kaedah ini moga2 dengan izin Allah, dapat digunakan oleh sesiapa yang mengalamimya.

kaedahnya: selepas selesai membuang air kecil, beristibrak dan melurut bahagian ari2, kemudiannya, cuba kemutkan otot2 ari2 (umpama ketika hendak memutuskan najis waktu buang air besar)..kemutkan otot2 ari 2 ini bermula dengan tekanan perlahan, lama dan satu sentapan kuat diakhir kemutan. kemudian basuhlah semua bahagian yang perlu dibasuh sambil berniat : Nawaitu Istinja’i, minal bauli lillahitaala. InsyaAllah, muda-mudahan, sembuh.
Tanpa Nama berkata…
saya pun mengalami masalah yang sama.,...

terimakasih ustaz...
nizamu berkata…
Assalamualaikum, saya dulu pun mempunyai masaalah yg sama (kencing tak tos). masaalah ini adalah disebabkan pembesaran kelenjar prostat apabila kita meningkat usia.Ini adalah perkara biasa bagi lelaki (pada pendapat saya). pembesaran prostat ini lah yg menyebabkan air kencing tak tos. Penyelesaiannya mudah hanya menekan celah kangkang (betul2 bawah keradut zakar) selepas membuang air kencing. cara saya dgn menggunakan jari telunjuk dan jari tengah kedua2 tangan menekan bahagian celah kangkang dan ibu jari kedua tangan berada di atas zakar (pundi kencing). Insya-Allah tiada lagi masaalah kencing tak tos ini.

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk