Langkau ke kandungan utama

MENGHADIRI MAJLIS TAJAAN SYARIKAT ARAK

Soalan; Assalamualikum ustaz. saya ada baca artikel ustaz berkenaan isu majlis dihidangkan arak dlam blog ustaz. Bagaimana pula jikalau susuatu majlis ditaja oleh syarkat arak, tetapi diberi jaminan arak tidak akan dihidangkan, apa hukumnya? adakah haram kita pergi? Sekian terima kasih.

Jawapan

Seorang muslim menyukai apa yang disukai Allah dan RasulNya dan membenci apa yang dibenci Allah dan RasulNya. Di dalam hadis, Nabi s.a.w. bersabda; "Sekukuh-kukuh tali iman ialah saling membantu kerana Allah, saling bermusuhan kerana Allah, kasih kerana Allah dan benci kerana Allah" (HR at-Thabrani dari Ibnu 'Abbas r.a.. al-Jami' as-Saghier, hadis no. 4304).

Arak adalah minuman yang diharamkan Allah dan dibenciNya. Oleh demikian, kita juga -sebagai hamba Allah- wajib turut membencinya. Tanda kebencian kita kepadanya bukan setakat kita tidak meminumnya tetapi kita memulaunya secara menyeluruh termasuklah membenci Syarikat arak dan segala promosi untuknya. Sikap ini perlu menjadi pegangan umat Islam bukan sahaja terhadap arak, malah terhadap semua jenis munkar dan maksiat. Firman Allah; "Hendaklah kamu saling bantu-membantu untuk melaksanakan kebaikan dan ketakwaan, dan janganlah kamu saling bantu-membantu untuk perkara dosa dan perlanggaran (hukum Allah)" (al-Maidah, ayat 2). Sabda Nabi s.a.w.; "Sesiapa meramaikan bilangan suatu golongan, maka ia dari golongan mereka" (HR al-Khatib dari Anas r.a.. al-Jami' as-Saghier, hadis no. 8762).

Berdasarkan kepada nas-nas di atas, kita dapat menyimpulkan; tidak harus seorang muslim menghadiri majlis yang ditaja syarikat arak atau sebagainya (yang mengeluarkan barangan/produk yang bertentangan dengan Syari'at Islam) kerana itu tanda sokongannya terhadap syarikat tersebut. Para ulamak menegaskan; "Bersetuju dengan kekufuran adalah kufur dan bersetuju dengan maksiat adalah maksiat".

Wallahu a'lam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk...