Langkau ke kandungan utama

WUDHUK DAN MANDI ORANG BERPENYAKIT KULIT

Soalan; Assalamualaikum Uztaz. Saya ada penyakit kulit Eczema yang severe, area yang affected tu biasanya mengeluarkan cecair kekuningan jernih dan adakalanya berdarah. Saya juga tidak dapat terkena air terlalu kerap kerana ia akan menerukkan lagi kondisi kulit saya. Mandi pun kena sekali sehari. Masalah saya sekarang saya tak tahu bagaimana harus saya melakukan mandi wajib dan menunaikan solat kerana kulit terasa kotor berdarah dan bernanah. Saya harap Ustaz dapat membantu saya. Terima kasih.

Jawapan;

Firman Allah “Bertakwalah kepada Allah apa yang terdaya oleh kamu” (Surah at-Taghabun, ayat 16). FirmanNya juga; “Allah tidak memberati seseorang kecuali mengikut kemampuannya” (Surah al-Baqarah, ayat 284). Bersuci dari hadas (sama ada mengambil wudhuk atau mandi wajib) pada asalnya wajib menggunakan air. Namun jika tidak mampu menggunakan air, diharuskan bertayammum iaitu menyapukan debu ke muka dan tangan bagi menggantikan wudhuk dan mandi wajib. Itu jika keseluruhan badan tidak mampu dikenai air. Jika sebahagiannya dapat dikenai air, maka hendaklah bahagian itu dibasuh sebagaimana biasa dengan air. Adakah bahagian yang tidak dapat dikenai air wajib diganti dengan tayammum? Persoalan ini menjadi khilaf di kalangan ulamak;

Pertama; Imam Ahmad dan Syafi’ie berpendapat; wajib diganti dengan tayammum. Jadi berdasarkan pandangan ini, orang yang luka atau sakit di badannya dan tidak dapat menggunakan air pada tempat luka atau sakit itu, ia perlu melakukan dua perkara semasa mengambil wudhuk dan mandi wajib;
1) Membasuh kawasan yang sihat dengan air sebagaimana biasa.
2) Melakukan tayammum bagi menggantikan kawasan yang luka atau sakit.

Kedua; Imam Abu Hanifah dan Imam Malik berpendapat; tidak perlu bertayammum lagi. Memadai dengan menyampaikan air pada kawasan sihat sahaja. Adapun kawasan yang sakit dimaafkan oleh Syarak kerana ada keuzuran. Menurut pandangan ini; toharah (bersuci) adalah dengan salah satu sahaja iaitu dengan air (yakni wudhuk atau mandi) atau dengan tanah (yakni tayammum). Tidak dituntut menggabungkan kedua-duanya. (*Baca lebih lanjut tentang toharah orang sakit dalam satu lagi blog saya; http://fiqh-am.blogspot.com/2008/06/bersuci-cara-bersuci-orang-luka-dan.html)

Kesimpulannya, jika penyakit kulit saudara itu merangkumi seluruh badan, saudara boleh terus berpindah kepada tayammum pada ketika saudara tidak mampu menggunakan air atau penggunaan air akan membawa kesakitan atau melambatkan sembuh atau menambahkan kecederaan pada kulit. Tetapi jika ia melibatkan bahagian tertentu sahaja, saudara boleh memilih untuk beramal dengan mana-mana satu dari pandangan ulamak di atas.

Mengenai darah dan nanah yang keluar ketika sedang solat, ia dimaafkan kerana sukar dielakkan bagi orang yang menghadapi masalah seperti saudara. Jadi, tidak perlulah saudara menghentikan solat dan tidak perlu juga saudara risau tentangnya. Para ulamak menegaskan; harus mengerjakan solat dalam keadaan terdapat najis yang dimaafkan (di badan atau pakaian) (Lihat; Syarah Soheh Muslim (Imam an-Nawawi), jil. 3, kitab at-Toharah, bab al-Istinjak).

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Syarah Soheh Muslim (jil. 1), Imam an-Nawawi.
2. Al-Wajiz Fi al-Fiqh al-Islami (jil. 1), Syeikh Dr. Wahbah az-Zuhaili.
3. Fiqh at-Toharah, Dr. Yusuf al-Qaradhawi.
4. Fiqh al-‘Ibadat, Syeikh Hasan Ayyub.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Terima kasih.

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk...