Langkau ke kandungan utama

HUBUNGAN ADIK IPAR DENGAN ISTERI

Soalan; Saya adalah seorang surirumah. Hubungan saya dengan suami amat akrab. Kami tinggal berdua dirumah bersama seorang anak berumur dua bulan. Namun sejak beberapa bulan yang lalu adik lelaki suami saya yang berusia lingkungan 20an datang tinggal bersama kami kerana bekerja. Suami saya bekerja jauh, keluar pada pukul 6.45 pagi dan tiba dirumah jam 9 malam. Jadi seringkali saya bersama dengan adik ipar di rumah tanpa suami bersama. Persoalan saya, bolehkah dan apakah hukumnya seorang isteri tinggal berduaan dengan adik ipar lelaki? Apakah hukumnya seorang suami yang membiarkan adik lelakinya tinggal berduaan dengan isterinya? Saya dan suami telah berbincang mengenai masalah ini, namun untuk mengelakkan pergaduhan keluarga, kami menemui jalan buntu dan suami tidak sampai hati untuk menyuruh adiknya berpindah daripada sini. Sekian terima kasih.

Jawapan;

Tidak harus seorang lelaki membiarkan isterinya berduaan di dalam rumah dengan adik lelaki atau abang lelakinya tanpa kehadirannya atau mahram isterinya (seperti bapa, saudara lelaki dan sebagainya). Hubungan mereka berdua (yakni isteri dan adik/abang suami) sama seperti hubungan antara seorang wanita dengan lelaki ajnabi (yakni yang bukan mahramnya), iaitu wajib ia menutup aurat di hadapannya dan haram mereka duduk berduaan di tempat yang tertutup tanpa kehadiran suami atau mahram. Hukum ini tidak ada khilaf di kalangan ulamak. Menjadi kewajipan suami menjaga isteri dan ahli keluarganya dari melakukan perkara-perkara yang dilarang agama. Perintah agama jika dipatuhi akan membawa keharmonian dan keberkatan hidup. Jika dilanggari pula akan membawa kecelakaan dan penyesalan di belakang hari. Lebih-lebih yang berkait dengan hubungan lelaki dan wanita, ia boleh membuka jalan kepada berlakunya penzinaan yang amat besar dosanya dalam Islam serta akibatnya amatlah buruk kepada keluarga dan nasab. Kerana itu jalan kepadanya perlu ditutup dari awal. Mengambil hati keluarga atau sesiapa saja tidak boleh dijadikan alasan untuk mengabaikan hukum Syarak. Sabda Nabi s.a.w.; "Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam perkara maksiat kepada Khaliq (yakni Tuhan yang menjadikan makhluk iaitulah Allah)". (al-Hadis). Oleh demikian, ketataan kepada perintah Allah perlu diutamakan dari perasaan malu atau takut kepada sesama makhluk. Di situlah letaknya bukti ubudiyah kita kepada Allah.

Wallahu a'lam.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
memang susah tapi kita pilih segan kepada Allah ataupun segan kepada mahkluk?tepuk hati tanya iman

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah: 1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas) 2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya 3. Saudara-saudara lelakinya 4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya 5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya 6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya 7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya. Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat? a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu) b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu) c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik) Terima kasih Ustaz. Wassalam Jawapan; 1. Adik-beradik ...