Langkau ke kandungan utama

ZAKAT FITRAH UNTUK GURU QURAN SUKARELA

Soalan; mak saya merupakan seorang guru quran sukarela yang mengajar anak kampung dan telah mengajar lebih kurang 40 tahun. Setiap tahun beliau menerima zakat fitrah atas asnaf fisabiliillah. Baru-baru ini saya terbaca ada fatwa dari majlis fatwa kebangsaan bahawa sesiapa yang membayar fitrah selain dari amil kerajaan yang dilantik dia berdosa tetapi sah zakatnya. Masalahnya ustaz adakah patut mak saya menerima zakat fitrah pada tahun ini sedangkan mungkin ramai yang tidak tahu ada fatwa ini. Adakah mak saya berdosa dalam hal ini ( sumber fatwa dari majalah al-Islam). Wassalam( jazakallah khairul jazak).

Jawapan;

Sila baca jawapan saya sebelum ini tentang "Mengagih sendiri zakat" (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/02/mengagih-sendiri-zakat.html). Begitu juga, baca penjelasan saya tentang makna "Fisabilillah"; (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/06/makna-sabilillah.html). Jika benar seperti yang saudara katakan itu bahawa ibu saudara mengajar al-Quran secara sukarela (tanpa sebarang gaji atau peruntukan dari Baitul-Mal), ia layak menerima zakat atas sifatnya sebagai orang-orang yang berada di jalan Allah kerana sumbangannya untuk Islam dan umat Islam. Menurut mazhab Syafi’ie, zakat fitrah sama seperti zakat harta; hendaklah diagihkan mengikut lapan asnaf yang layak menerima zakat (salah satu darinya ialah asnaf Fisabilillah).[1] Tentang kedudukan orang-orang yang memberi zakat kepada ibu saudara (yakni mereka mengagih sendiri zakat mereka tanpa melalui amil yang dilantik), saudara boleh membaca pandangan ulamak tentangnya dalam jawapan saya itu. Saya tidak berniat menyanggah fatwa majlis fatwa kebangsaan itu. Namun selama ada kepelbagaian pandangan ulamak/fuqahak dalam sesuatu masalah, kita berhak untuk membaca kesemuanya dan beramal dengan yang mana paling kita yakini.

Wallahu a'lam.

Nota kaki;

[1] Ada ulamak mengkhususkan zakat fitrah untuk golongan fakir miskin sahaja.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah: 1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas) 2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya 3. Saudara-saudara lelakinya 4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya 5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya 6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya 7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya. Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat? a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu) b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu) c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik) Terima kasih Ustaz. Wassalam Jawapan; 1. Adik-beradik ...