Sabtu, 13 September 2008

KELUAR MANI KETIKA BERGAUL DENGAN ISTERI

Soalan; ustaz, saya telah berseronok2 dengan isteri saya tanpa mengeluarkan air mani (tidaklah sampai ke tahap menahan pancutan air mani, sekadar mengeraskan zakar sahaja), walaubagaimanapun, sejam selepas itu (dalam keadaan tidak teransang) air kencing saya telah bercampur dengan beberapa ketul air mani (saya pasti itu mani bukan wadi) , (mungkin kerana terlalu lama tidak bertemu menyebabkan jumlah air mani dalam tubuh mungkin banyak). Adakah puasa saya masih sah (kerana keluarnya air mani itu bukan secara sengaja, kerana dalam situasi normal pasti itu tidak berlaku)?

Jawapan;

Keluar air mani melalui perlakuan secara direct (langsung) seperti mengeluarkannya dengan tangan, mencium isteri atau berseronok dengannya adalah membatalkan puasa. Jika sampai kepada bersetubuh, wajib membayar kaffarah di samping qadha. Jika tidak sampai setubuh, hanya wajib qadha sahaja. Hendaklah saudara bertaubat kepada Allah dan menggantikan puasa saudara selepas Ramadhan nanti.

Wallahu a’lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...