Sabtu, 20 September 2008

MIMPI KELUAR MANI

Soalan; saya tidur slps Subuh,bermimpi & rasa seperti keluar air mani. Bila bangun,tiada kesan pada kain.Saya TIDAK mandi wajbi.Tetapi keesokan pagi,apabila memakai kain yg sama,saya tersedar ada kesan keluar air mani (keras).Saya segera mandi wajib.Soalan saya:
- Bagaimana dgn puasa & solat saya sepanjang hari sebelum itu?
- Adakah saya perlu qada' puasa & solat?

Jawapan;

Keluar mani kerana bermimpi tidak membatalkan puasa kerana ia berlaku tanpa sengaja. Berpuasa dalam keadaan berhadas juga tidak menjejaskan puasa kerana puasa tidak disyaratkan suci dari hadas. Jadi, puasa saudara adalah sah dan tidak perlu diqadha. Adapun solat, wajiblah diulangi jika saudara yakin yang keluar itu adalah mani kerana syarat sah solat antaranya ialah suci dari dari hadas besar dan hadas kecil. Jadi, solat-solat yang saudara kerjakan pada ketika berhadas itu adalah batal dan wajib dikerjakan semula.

Wallahu a’lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...