Langkau ke kandungan utama

WITIR SEBELUM TIDUR

Soalan; ustaz..saya nak tanya tentang solat witir..adakah kita perlu lakukan solat witir sebelum tidur?

Jawapan;

Waktu solat witir ialah selepas solat Isyak hinggalah azan subuh. Ia harus dilakukan di awal malam (sebelum tidur) atau di hujungnya (selepas bangun dari tidur). Bagi orang yang khuatir tidak terbangun di hujung malam, disunatkan ia menyegerakan witir di awal malam. Bagi orang yang yakin akan bangun, sunat ia menangguhkan witirnya ke hujung malam. Abi Qatadah r.a. menceritakan; Nabi s.a.w. bertanya Abu Bakar r.a.; “Bila masanya kamu melakukan solat witir?”. Jawab Abu Bakar; “Sebelum saya tidur”. Baginda bertanya pula kepada Umar; “Bila kamu melakukan witir?”. Jawab Umar; “Saya tidur terlebih dulu, kemudian baru saya lakukan witir (yakni selepas bangun)”. Lalu baginda berkata kepada Abu Bakar; “Kamu telah melakukannya dengan mengambil kepastian (yakni berjaga-jaga takut tidak terbangun)”. Kepada Umar pula, baginda berkata; “Kamu telah melakukannya dengan kekuatan (yakni dengan keyakinan bahawa kamu akan bangun)” (Riwayat Imam al-Hakim dan Abu Daud).

Jabir r.a. menceritakan; Nabi s.a.w. bersabda; “Sesiapa dari kamu bimbang tidak terbangun di akhir malam, hendaklah ia melakukan witir sebelum tidur. Sesiapa yang yakin ia akan terbangun di hujung malam, lakukanlah witir di hujung malam. Sesungguhnya bacaan di hujung malam dihadiri oleh malaikat dan ia adalah paling afdhal” (Riwayat Imam Ahmad, Muslim, at-Tirmizi dan Ibnu Majah)

Dalam hadis yang lain, Abu Hurairah r.a. menceriakan; “Kekasihku (yakni Nabi Muhammad s.a.w.) telah mewasiatkan kepadaku tiga amalan agar aku tidak meninggalkannya hinga aku mati;
1. Puasa (sunat) tiga hari pada setiap bulan
2. Solat dhuha
3. Melakukan solat witir sebelum tidur”
(Riwayat Imam al-Bukhari).

Kemudian, orang yang telah melakukan witir di awal malam (sebelum tidur), jika ia bangun melakukan solat sunat (tahajjud atau sebagainya) di hujung malam, tidak perlu lagi ia melakukan witir kerana Nabi s.a.w. bersabda; “Tidak ada dua witir pada satu malam” (Riwayat Imam Abu Daud dari Thulq bin ‘Ali r.a.). Ini adalah pandangan jumhur ulamak termasuk Imam Syafi’ie, Malik, Ahmad dan sebagainya. Namun ada segelintir ulamak berpandangan; hendaklah ia menggenapkan solat witirnya terlebih dahulu dengan melakukan solat sunat satu rakaat, setelah itu baru ia lakukan solat tahajjud atau sebagainya sebanyak yang ia kehendaki dan kemudian menutupnya dengan melakukan semula solat witir. Pandangan kedua ini datang dari Ibnu ‘Umar r.a. dan disokong oleh Imam Ishaq.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Syarh as-Sunnah, Imam al-Baghawi, 53-57.
2. Nailul-Autar, Imam asy-Syaukani, 3/45.
3. Fiqh al-‘Ibadat, Syeikh Hasan Ayyub, hlm. 293-297.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk