Langkau ke kandungan utama

MENAMAKAN ANAK

Soalan;

Assalamualaikum uztaz, saya ada membaca komen uztaz tentang menamakan anak dengan nama malaikat.Anak sulung saya (lelaki) akan lahir pada oktober ini (insyaAllah), saya ingin menamakan anak saya dengan nama mikail (malaikat yg menurunkn rezeki), namun saya ingin tahu komen uztaz dan bagaimana ejaan betul mikail dalam tulisan rumi. Adakah mikail atau mikhail atau mikael?sekian terima kasih.

Jawapan;

1. Jumhur ulamak mengharuskan kita memberi nama anak dengan nama malaikat. Berkata Imam an-Nawawi; “Mazhab kami (yakni mazhab Syafi’ie) dan mazhab jumhur ulamak; harus menamakan anak dengan nama para Nabi dan para Malaikat. Al-Harith bin Miskin memakruhkannya. Menurut Imam Malik; makruh menamakan anak dengan nama Jibril” (al-Majmu’, 8/417).[1]

2. Nama yang paling baik ialah Abdullah dan Abdurrahman sebagaimana disabdakan oleh Nabi s.a.w.;

أَحَبُّ الْأَسْمَاءِ إِلَى اللَّهِ عَبْدُ اللَّهِ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ

“Nama yang paling disukai Allah ialah; ‘Abdullah dan ‘Abdurrahman’” (Hadis riwayat Imam Muslim, at-Tirmizi, Abu Daud dan Ibnu Majah dari ‘Abdullah bin ‘Umar r.a.).

Berkata Syeikh al-Mubarakfuri –ketika mensyarahkan hadis ini-; mengikuti dua nama tersebut nama-nama yang seumpamanya (yakni yang menyandarkan hamba (‘abd) kepada nama Allah) seperti ‘Abdur-Rahim, ‘Abdul-Malik dan ‘Abdus-Somad”.[2]

Menurut Imam an-Nawawi; walaupun nama ‘Abdullah dan ‘Abdurrahman adalah nama yang paling baik, namun tidak salah menamakan anak dengan nama lain kerana Nabi s.a.w. sendiri pernah menamakan bayi yang dibawa kepadanya dengan nama “al-Munzir”. Dalam Soheh Muslim, terdapat hadis dari Sahl bin Sa’ad r.a. yang menceritakan; Tatkala Abi Usaid dikurniakan seorang anak lelaki, ia membawanya kepada Nabi. Nabi lalu bertanya; ‘Apa nama bayi ini?’. Abi Usaid menjawab; ‘Namanya Fulan, ya Rasulullah’. Nabi membalas; ‘Jangan! Namakanlah ia dengan al-Munzir’. Maka bermula dari hari itu ia dinamakan al-Munzir”. (Soheh Muslim, juz. 14, kitab al-Adab, bab Istihbab Tahnik al-Maulud…).

Menurut ulamak; Nabi s.a.w. menamakan anak Abi Usaid itu dengan nama al-Munzir adalah kerana mengambil sempena nama anak saudaranya bernama al-Munzir bin ‘Amru yang gugur Syahid di Bi’ru Ma’unah (bersama sekumpulan para sahabat) di mana beliau adalah ketua mereka.[3] Ini menunjukkan kepada kita bahawa digalakkan kita memberi nama anak bersempena nama tokoh-tokoh yang berjasa kepada Islam (seperti nama para Nabi, ulamak, syuhadak dan sebagainya).

Abi Musa r.a. menceritakan; “Dilahirkan untukku seorang anak lelaki, lalu aku bawa kepada Nabi s.a.w.. Baginda menamakannya Ibrahim dan mentahniknya dengan buah tamar” (Riwayat Imam Muslim; Soheh Muslim, juz. 14, kitab al-Adab, bab Istihbab Tahnik al-Maulud…). Hadis ini menjadi dalil keharusan menamakan anak dengan nama para Nabi.[4]

Untuk penerangan lebih terperinci, sila baca “Panduan Memberi Nama Anak” dalam satu lagi blog saya; (http://koleksi-alqalam.blogspot.com/2009/06/panduan-memberi-nama-anak.html).


2. Mengenai cara ejaan; merujuk kepada al-Quran, ejaannya ialah (ميكال) iaitu Mikal.[5] Adapun merujuk kepada hadis, ejaannya ialah (ميكائيل) iaitu Mikail. Antara hadis Nabi ialah;

ما ضحك ميكائيل منذ خلقت النار

“Tidak pernah malaikat Mikail ketawa sejak diciptakan neraka” (Riwayat Imam Ahmad dari Anas r.a.)

Wallahu a’lam.


Nota hujung;
--------------------------------------------------------------------------------

[1] Dinaqalkan dari fatwa Syeikh Mohammad Soleh al-Munajjid (http://islamqa.com/ar/ref/120885/ميكائيل).

[2] Tuhfah al-Ahwaz, jil. 4, Abwab al-Isti’zan wa al-Adab, bab Mu Yustahabbu Minal-Asma.

[3] Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi.

[4] Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi.

[5] Rujuk surah al-Baqarah, ayat 98.

Ulasan

saya baru dapat cahaya mata lelaki dan saya ingin nama kan muhammad syafizam afham apa kah makna nama itu dalam islam....

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk...