Sabtu, 15 Ogos 2009

NIAT PUASA KAFFARAH SUMPAH

Soalan;

assalamualikum ustaz, bagaimana hendak niat puasa sebagai denda melanggar sumpah yang mana perlu berpuasa selama 3 hari berturut2. wassalam..

Jawapan;

1. Kaffarah sumpah ialah dengan memilih salah satu dari tiga perkara;
a) Memberi makan sepuluh orang miskin, atau;
b) Memberi pakaian untuk mereka, atau;
c) Membebaskan seorang hamba.
Jika tidak berupaya melakukan satupun darinya, hendaklah berpuasa tiga hari. Tidak boleh berpindah kepada puasa melainkan jika tidak mampu memilih salah satu dari tiga di atas. (Sila rujuk surah al-Maidah, ayat 89).

2. Puasa fardhu/wajib (sama ada puasa Ramadhan, puasa Qadha atau puasa kaffarah) hendaklah diniatkan di malam hari (iaitu sebelum masuk waktu subuh).

3. Niat yang wajib ialah di dalam hati, iaitu dengan kita mengqasadkan (yakni menghadirkan) di dalam hati untuk berpuasa pada esok hari bagi menunaikan kewajipan kaffarah (denda) kerana melanggar sumpah.

4. Menurut mazhab Syafi'ie, sunat melafazkan niat dengan lidah, iaitu; "Sahaja aku berpuasa esok hari bagi menunaikan kewajipan kaffarah sumpah kerana Allah Taala".

5. Para ulamak berbeza pandangan; adakah puasa tiga hari itu wajib dilakukan berturut-turut atau harus dilakukan dengan terpisah-pisah? Menurut mazhab Hanafi dan Hanbali; wajib dilakukan secara berturut-turut (yakni tidak boleh diselangi). Menurut mazhab Syafi’ie dan Malik; tidak wajib berturut-turut, cuma sunat sahaja. (Lihat; Tafsir al-Quran al-Adziem (Imam Ibnu Kathir) dan Bidayatul-Mujtahid (Imam Ibnu Ruysd), kitab al-Aiman).

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...