Ahad, 6 September 2009

MASALAH DENGAN IBU MERTUA, SUAMI DIDESAK MENCERAIKAN ISTERI, MENCACI DI BULAN RAMADHAN

Soalan;

Assalamualaikum ustaz. Saya ingin mengutarakan beberapa persoalan.
i) Berdosakan /anak derhakakah seorang anak lelaki yang mengambil berat akan ibu bapanya. Tetapi ibu tersalah faham akan apa yang dicakapkan oleh anak terhadapnya. (ibu terlalu mendengar kata anak-anak yang lain)
ii) Patutkah suami saya menceraikan saya atas desakan adik perempuannya dengan berkata " isteri boleh dicari tetapi mak seorang sahaja", demi menjaga keluarganya.
iii) Apakah hukumnya pula kalau anak perempuan yang sudah berkahwin tinggal bersama maknya dan berjauhan dengan suami, serta menyusahkan emaknya dengan tidak membantu membuat kerja-kerja rumah.
iv) Apakah pula hukum orang yang mencaci dan memaki di bulan puasa yang mulia ini ustaz.
- ustaz saya harap ustaz dapat menjawab semua persoalan saya ini. saya dan suami buntu. sekian terima kasih.

Jawapan;

1. Anak wajib berlaku baik kepada dua ibu-bapanya. Jika mereka miskin, wajib anak menafkahi mereka. Hendaklah sentiasa bertutur dengan baik di hadapan mereka, menjaga hati mereka dan menggunakan bahasa yang lunak jika ingin menegur mereka. Apabila ibu-bapa telah tua mereka kadangkala terlalu sensitive dan mudah tersentuh hati, maka ketika itu anak hendaklah banyak bersabar dan bertolak ansur. Jika berlaku situasi bermasam muka –mungkin kerana salah faham atau hasutan orang lain- anak hendaklah terlebih dahulu memohon maaf dan cuba membetulkan keadaan walaupun pada hakikatnya dia tidak bersalah. Di dalam hadis Rasulullah s.a.w. bersabda (maksudnya); “Sesiapa merendah diri kerana Allah, Allah akan mengangkat darjatnya” (Riwayat Abu Nu'aim di dalam al-Hilyah dari Abu Hurairah r.a. Menurut as-Suyuti; hadis ini hasan. Lihat; al-Jami' as-Saghier, hadis no. 8605).

2. Manusia –termasuk ibu atau bapa atau ahli keluarga- hanya boleh ditaati jika mereka menyuruh kepada kebaikan. Tidak harus suami mentaati mana-mana orang yang mendesaknya untuk menceraikan isterinya yang soleh yang tidak pernah nusyuz sama ada orang itu ibu, bapa atau sebagainya. Ada setengah ulamak mengharuskan suami menceraikan isterinya atas permintaan bapanya tetapi dengan syarat bapa adalah orang soleh dan menjadi tabiat orang soleh tidak akan menganiayai sesiapa tanpa sebab. Adapun jika bapa tidak soleh, tidak wajib mentaati kehendaknya itu. Menurut ulamak; tidak masuk dalam kategori kebaikan kepada ibu-bapa dengan mentaati mereka supaya menceraikan isteri yang baik dan tidak dinamakan anak durhaka jika si anak tidak mentaati ibu atau bapa supaya menceraikan isterinya tanpa sebab yang munasabah.

3. Isteri tidak harus tinggal di luar rumah suaminya kecuali dengan izin suaminya. Tanpa keizinan suami, ia berdosa dan dikira isteri yang nusyuz. Mengenai menyusahkan ibu, tidak seharusnya seorang anak menyusahkan ibunya. Di antara pengertian berbuat baik kepada ibu-bapa yang dituntut di dalam al-Quran dan hadis ialah membantu mereka jika dalam kesusahan dan tidak melakukan perkara yang menyusahkan mereka.

4. Di antara kewajipan seorang muslim ialah mernjaga lidah. Di dalam hadis, Rasulullah s.a.w. bersabda; “Sesiapa beriman dengan Allah dan hari akhirat, hendaklah ia bercakap yang baik-baik atau ia senyap sahaja”. Mencaci-maki adalah dosa. Jika dilakukan di bulan Ramadhan akan mengurangkan pahala puasa. Jadi, ia akan mendapat dua kerugian; (pertama) dosanya makin bertimbun kerana caci-maki itu, dan (kedua) pahala puasanya berkurangan. Bagi orang yang dicaci atau dimaki pula, ia hendaklah bersabar dan jangan membalas cacian atau makian itu dengan cacian atau makian pula. Dalam hadis, Nabi s.a.w. menasihatkan kepada orang berpuasa; “Apabila ada orang datang kepada kamu mencaci dan mengherdik kamu, katakan kepadanya; ‘Aku sedang berpuasa’ (yakni jangan pula membalasnya dengan mencaci pula)” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.).

Wallahu a'lam.

1 ulasan:

ummu berkata...

assalamualaikum ustaz,tahniah atas usaha ustaz.blog ustaz menarik tetapi tiada ruang untuk followers.bolehkah saya add blog ustaz?

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...