Langkau ke kandungan utama

MEMASUKKAN JARI KE DALAM PUSAT; ADAKAH BATAL PUASA?

Soalan;

assalamualaikum ustaz, saya musykil dgn satu perkara; adakah memasukkan jari ke dalam pusat badan termasuk di dalam perkara yg membatalkan puasa dan jika ianya tergolong di dalam memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan? terima kasih

Jawapan;

Tidak membatalkan puasa kerana pusat bukanlah rongga terbuka yang mempunyai saliran yang sampai ke perut. Kecualilah jika pusat itu mengalami luka atau tertusuk menembusi ke perut maka ketika itu batallah puasa jika dimasukkan sesuatu (menurut mazhab Syafi'ie).

Wallahu a'lam.

Ulasan

pecinta_Islam berkata…
menarik blog ustaz ni..senang orng nk bwt rujukan..hehe..sy prnh dngr pendapat dr tuan guru nik abdul aziz suatu ketika dahulu..menurutnyya pusat tidak termasuk dalam rongga dalam yg boleh membatalkan puasa..saya bangga dngn ustaz..teruskan berdakwah demi islam
:)
Tanpa Nama berkata…
assalamualaikum wrt wbrt

ustaz, saya betul2 berharap ustaz dapat perjelaskan. apakah sebenarnya mengadu domba yg dilarang dalam islam terutama yang sering diperkatakan berkaitan isteri terhadap suami.

terima kasih.
Tanpa Nama berkata…
Asalamualiakum Ustaz apakah hukumnya pergi bersalin di Hospital? Ini adalah kebanyakkan doktor perbidanan adalah lelaki dan kafir dan isteri kita terpaksa menunjukkan farajnya di hadapan doktor lelaki. Apakah hukumnya? pakah implikasi sosial yang akan berlaku? Bagaimana isteri kita nanti dengan masyarakat sedangngkan ia tak redha perlakuan terasebut? Bagaimana hendak menjaga maruah isteri kita?
Muhammad berkata…
Akhir Wasiat Nabi Muhammad saw kepada Umatnya : http://wp.me/piAx4-16c

Ajaran Aqidah Wahhabiyyah: Satu Pengamatan Awal Dalam Konteks Faham Ilmu : http://wp.me/piAx4-16s

Zikir serta doa qunut bukan satu perbuatan bidaah : http://wp.me/piAx4-16o

Tabung Khas Bantuan Pondok Lubuk Tapah : http://wp.me/piAx4-16e

Majlis Ta'lim pimpinan al-Habib 'Ali Zainal 'Abidin al-Hamid : http://wp.me/piAx4-15U

Majlis Ilmu Dari Buku Habib Abdullah bin Alwi Al-Haddad : http://wp.me/piAx4-167


Pengajian Kitab 40 Hadits Penawar Hati oleh Syaikh ahmad Fahmi : http://wp.me/piAx4-169
Tanpa Nama berkata…
Assalamualaikum ustaz,
Mintak bantuan untuk menjawab kemusykilan saya.
Isteri saya ada mengambil inplano untuk mencegah kehamilan.
Sejak memakai inplano ni, haid isteri saya agak tidak menentu.
Waktu suci dan kotornya menjadi kucar kacir.
Sebagai contoh :
isteri saya telah datang haid selama 7 hari kemudian dia suci selama 2 hari.
Melakukan solat seperti biasa tetapi datang kembali haid, sehingga kini sudah
masuk hari ke 7.
Persoalannya :
1) Dari tempoh bilakah waktu haid itu sebenarnya dikira ?
sekiranya waktu suci itu tidak dikira, maka jumlah hari haid ialah 16 ( 7 + 2 + 7)
sekiranya waktu 2 hari antaranya dikira hari suci maka jumlah hari haid terkini 7
2) Adakah 7 hari selepas waktu suci itu tidak dikira haid disebabkan keluarnya darah itu
dipengaruhi inplano yang mengubah horman wanita tersebut ?
Mintak kerjasama ustaz utk jelaskan waktu kotor dan suci ini disebabkan ketidaktentuan
kedatangan haid disebabkan penggunaan ubatan seperti inplano ini.
Wassalamualaikum w.b.t
ramlan arshad berkata…
salam...ust mengatakan jika seseorang itu ingin memberikan projek dan die meminta 20% dari projek itu adalah rasuah tetapi bagaimana jika si pemeberi projek terpaksa melalui proses di dalam pemilihan itu di mana die terpaksa bekerja untuk memeriksa kualiti dan membuat presentation dan pengarah sendiri yang akan menentukan siapa yang dapat projek itu..satu lagi seorg yg buat sales diberi komisyen jika dia mendapat sales adakah ini juga rasuah dan haram sedangkan salesman tadi berusaha untuk meyakinkan pelanggan seperti mana si pemberi projek tadi yang berusaha meyakinkan pengarah kepada siapa perlu beri projek itu..adakah kerja mereka ini tidak perlu di bayar..sedangkan ada hadith nabi yang mengatakan bayarla upah sebelum peluhnya kering..minta ustaz jelaskan..supaya masyrakat tidak keliru antara rasuah dan komisyen...

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah: 1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas) 2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya 3. Saudara-saudara lelakinya 4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya 5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya 6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya 7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya. Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat? a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu) b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu) c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik) Terima kasih Ustaz. Wassalam Jawapan; 1. Adik-beradik ...