Langkau ke kandungan utama

KHITAN ANAK KURANG UPAYA

Soalan; Wajib ke kanak-kanak lelaki 12 tahun bersunat sedangkan dia seorang yang cacat (orang kurang upaya) masih pakai pampers, bila masa dia jadi wajib kalau bukan masa sekarang.

Jawapan;

Menurut mazhab Imam Syafi’ie dan Imam Ahmad; khitan adalah wajib ke atas kedua-dua lelaki dan wanita. Menurut mazhab Syafi’ie; tiba masa wajib berkhitan ialah apabila kanak-kanak mencapai umur baligh dan wajib dilaksanakan segera. Namun disunatkan kepada wali/penjaga untuk melaksanakannya ketika kanak-kanak masih kecil kerana itu lebih mengasihinya. Sunat dilakukan pada hari ketujuh (selepas kelahiran) jika bayi mampu menhadapinya. Jika bayi tidak mampu menghadapinya kerana lemah, hendaklah ditangguhkan hingga ia mampu. Jika tidak dikhitankan hari ketujuh, sunat pada hari ke empat puluh. Jika ditagguhkan lagi, sunat dilakukan ketika berumur tujuh tahun. Adalah makruh melakukan khitan sebelum umur tujuh hari. (al-Majmu’)

Bagi anak yang menghadapi masalah mental atau yang kurang upaya, tuntutan berkhitan masih tetap dituntut untuk dilaksanakan oleh wali/penjaganya jika keadaan mental dan fizikal anak itu mengizinkan dan tidak dibimbangi akan memudaratkannya. Jika dikhuatiri akan memudaratkannya, gugurlah kewajipan khitan tersebut. Wali/penjaga hendaklah menunggu ketika yang sesuai untuk mengkhitankannya. Jika keadaan anak berterusan lemah, gugurlah kewajipan khitan itu darinya.

Begitu juga dengan orang dewasa yang belum berkhitan khususnya yang baru masuk Islam. Ia tetap dituntut untuk berkhitan jika tidak membahayakannya. Jika membahayakan dirinya, hendaklah dibiarkan tanpa dikhitankan. Berkata Imam Ibnu Qudamah; jika seorang lelaki dewasa memeluk Islam dan ia bimbang (akan timbul bahaya) pada dirinya jika berkhitan, gugur kewajipan berkhitan darinya. (Al-Mughni, Imam Ibnu Qudamah, 1/84).

Rujukan;

1. Fiqh Toharah (Bersuci), Ustaz Ahmad Adnan bin Fadzil, hlm. 125-126.
2. Fatwa dalam laman as-Syabakah al-Islamiyah (http://www.islamweb.net), no. 49375.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk...