Langkau ke kandungan utama

MENDAHULUKAN BAYARAN ZAKAT

Soalan; Assalamualaikum ustaz. Berikut adalah beberapa persoalan yang sering menimbulkan kemusykilan kepada saya berhubung dengan zakat;
1. Saya ada terbaca dalam buku terjemahan 'Mauizahatul-Mu'minin' bahawa dibolehkan kita mendahulukan bayaran zakat walaupun haul nya belum sampai. Contohnya, saya patut mengira dan mengeluarkan zakat pada akhir Jun 2010, tetapi kerana terdapat keperluan pada penerima zakat, maka saya telah mengeluarkan sebahagian dari jumlah zakat yang sepatutnya, lebih awal iaitu pada bulan april 2010. Adakah tindakan saya itu sah di sisi syarak ?

Jawapan;

Menyegerakan pembayaran zakat sebelum tiba masanya telah berlaku khilaf di kalangan ulamak tentang keharusannya;

1. Jumhur/majority ulamak (antaranya Imam Abu Hanifah, Syafi’ie dan Ahmad) berpandangan; harus mendahulukan pembayaran zakat sekalipun masa wajibnya belum tiba asalkan sebab wujud telah ada iaitulah apabila harta yang dimiliki telah cukup nisabnya (bagi zakat ternakan, mata wang dan zakat perniagaan) atau apabila telah keluar buahnya (bagi zakat pertanian). Mereka berdalilkan hadis dari ‘Ali –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; “al-‘Abbas –radhiyallahu ‘anhu- telah meminta dari Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam utuk menyegerakan pembayaran zakatnya sebelum tiba masa wajibnya, lalu Nabi memberi kelonggaran kepadanya”. (HR Imam Ibnu Majah dan at-Tirmizi)

2. Segelintir ulamak (antaranya Ibnu Munzir, Abu Khuzaimah dan al-Asyhab) berpandangan; tidak dikira zakat yang dikeluarkan sebelum tiba masa wajibnya sebagaimana tidak harus mengerjakan solat sebelum masuk waktunya.

Ulamak-ulamak yang mengharuskannya mereka berbeza pandangan pula dalam menentukan tempoh harus mendahulukan pembayaran zakat itu;

1. Menurut mazhab Hanafi; harus didahulukan beberapa tahun sebelum tiba masa wajibnya asalkan sebab wajib telah ada iaitu memiliki harta yang mencukupi nisab dan harta itu dapat berkembang.

2. Menurut mazhab Hanbali; harus didahulukan dua tahun sebelum masa wajib zakat. Tidak harus lebih dari dua tahun.

3. Menurut mazhab Syafi’ie; harus mendahulukannya setahun sahaja. Tidak harus mendahulukannya dengan tempoh melebihi setahun sebelum masa wajib zakat.

4. Menurut mazhab Maliki; harus mendahulukannya sebulan sahaja.

Kesimpulannya, harus kita membayar zakat sebelum tiba masa wajibnya -mengikut pandangan jumhur ulamak-, terutamanya apabila ada keperluan untuk kita berbuat begitu seperti orang yang berhak menerima zakat amat memerlukan zakat kita pada ketika tersebut.

Walupun kita telah mendahulukan pembayaran zakat, namun apabila tiba masa wajibnya hendaklah kita menghitung semula zakat yang perlu kita keluarkan; jika kita dapati jumlah yang kita keluar dulu kurang dari yang sepatutnya dikeluarkan, wajib kita menambahnya. Jika melebihi dari yang sepatutnya, yang lebih itu dikira sedekah sunat.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, juz. 12, hlm. 226 dan juz. 23, hlm. 294.
2. Majmu’ al-Fatawa, Imam Ibnu Taimiyyah, juz. 25, hlm. 85 (Suila ‘an al-miskin yahtaj ila az-zakaah..)
3. Majmu’ Fatawa wa Rasail Syeikh Uthaimin, Maktabah Syamilah (18/213).

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk...