Langkau ke kandungan utama

MENUNTUT ILMU ALAM GHAIB

Soalan; Salam ustaz, masalah tentang saudara saya. Dia ingin dan berkeras hendak menuntut iLmu aLam ghaib.
- Silat Harimau Putih
- Ilmu Perubatan Alam Ghaib (jampi Mujarab)
- Ilmu kebatinan
- Pembukaan Kasaf pendengaran dan penglihatan
- Terawangan
- Qadam
- Pengisian Ilmu Tahap Tertinggi
- Salam jabat brantai
- Scan
- Terawangan
- Ilmu Tn. Syekh Osman (parang terbang)
- Pertapaan di bukit Qorbu,Jerai,ledang dan Gua Senyum

Diatas adaLah jadual dimana mereka akan buat.
Soalan saya diatas, adakah isLam membenarkan kita untuk menuntut ilmu yg saya nyatakan diatas ustaz?
Adakah salah disisi agama islam?
Dan pabila dia pergi menuntut ilmu itu apakah yg akan terjadi?
Adakah dia menjadi PANAS bila dah menuntut ilmu itu ?
Family saya mahupun dia tidak membenarkan dia pergi ustaz.

Jawapan;

Menuntut ilmu-ilmu tersebut adalah dilarang oleh agama kerana sebab-sebab berikut;

1. Ia membabitkan pemujaan kepada jin, maka akan membawa kepada syirik.
2. Ilmu-ilmu tersebut tiada sandaran dari al-Quran dan as-Sunnah, oleh ia adalah Bid'ah.
3. Ada di antara ilmu tersebut adalah sihir dan mempelajari sihir dan mengamalkannya adalah dosa besar dan adakalanya boleh membawa kepada kufur dan murtad.
4. Mengamalkan ilmu-ilmu tersebut (contohnya; pertapaan) akan membawa kepada meninggalkan ibadah-ibadah yang disyari'atkan; solat berjamaah, solat jumaat, menuntut ilmu agama dan sebagainya.
5. Ilmu-ilmu tersebut akan menimbulkan ghurur (tertipu dengan diri sendiri), takabbur dan ujub dalam diri pelajar dan pengamalnya.
6. Ilmu alam ghaib hanya Allah dan Rasul yang mengetahuinya. Oleh itu ia tidak boleh dipelajari melainkan dari al-Quran dan as-Sunnah kerana hanya kedua sumber itu sahaja yang dijamin benar oleh Allah. Sesiapa mendakwa ia mengetahui ilmu ghaib sedangkan ilmu yang didakwa ghaib itu tidak pernah pun di sebut oleh al-Quran atau as-Sunnah, ia sebenarnya adalah pendusta dan pendusta tidak harus diambil ilmu darinya.

Seorang muslim dan mukmin tidak perlu kepada ilmu-ilmu tersebut. Jika kita inginkan perlindungan dan kekuatan diri, cukup dengan kita tingkatkan ibadah kita dengan Allah; solat berjamaah, solat malam, solat dhuha, solat-solat sunat yang lain, puasa sunat, membaca al-Quran, menuntut ilmu dari alim ulamak, berzikir dengan zikir-zikir yang maktsur dan banyak lagi ibadah-ibadah lain yang dapat kita lakukan. Di dalam hadis Rasulullah -sallallahu 'alaihi wasallam- bersabda; "Jagalah hubungan kamu dengan Allah, nescaya Allah akan menjaga kamu" (HR Imam at-Tirmizi dari Ibnu 'Abbas -radhiyallahu 'anhu-). Menjaga hubungan dengan Allah ialah dengan kita menjaga iman kita, memelihara diri dari mensyirikkan Allah dan menjaga ibadah kita kepadaNya. Sebagai balasannya, Allah akan menjaga kita. Sesiapa yang dijaga Allah tiada siapa dapat memudaratkannya. Allah adalah sebaik-baik penjaga dan pelindung. Orang yang mencari penjagaan dan perlindungan dengan kuasa selain Allah, orang itu tidak kenal Allah, malah tidak kenal dirinya sendiri. Orang yang tidak kenal Allah dan tidak kenal diri, amat mudah ditipu oleh Iblis dan syaitan (sama ada syaitan di kalangan jib atau syaitan di kalangan manusia).

Wallahu a'lam.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
jahil makrifat dalam tersurat...jahil lagi hakikat dalam tersirat... :)

salam dari hamba...
ahlul bait "Dani Pawana"
Sang Musafir berkata…
aslmkum ustaz... benarkah keilmuan yg diperturunkan spt ini adalah bidaah dan syirik hukumnya??? bukankah ilmu2 sebegini pernah dimiliki oleh ulamak2 terdahulu, pahlawan2 terbilang 1 masa dahulu? sy juga amat berhati2 dalam mempelajari sesuatu ilmu kebatinan agar tidak melampaui batas sebagai makhluk ciptaanNya...

yg keduanya, adakah ulasan ustaz ini hanya jawapan ustaz tanpa bertanyakan atau mengkaji terlebih dahulu... bukankah menghukum sesuatu yg belum diputuskan SALAH boleh mendatangkan fitnah kpd seseorang?

maafkan sy ustaz... sekiranya, sememangnya benar mereka ini sesat... mmg wajar utk diambil tindakan oleh yg berwajib... namun sekiranya tuduhan melulu tanpa usul periksa, bukankah ini suatu fitnah yg mana boleh melemahkan ISLAM itu sendiri???

yg benar,

-KEBATINAN TANAH JAWI-
Tanpa Nama berkata…
saya sokong, sila pantau persatuan berkenaan kerana mereka dah mula mengumpat blog ini dlm forum mereka
Tanpa Nama berkata…
saya memerlukan lebih pemahaman kerana saya masih belum memahami jawapan uztaz sepenuhnya..kerana melalui apa yang saya ketahui dari orang2 yg mengamalkan ilmu2 tersebut...mereka menyatakan amalan mereka doa2 yg di baca dalam setiap perbuatan mereka masih berpandukan ayat2 suci AL-QURAN apakah perkara seperti itu di anggap syirik juga...(ingin TAHU)
Tanpa Nama berkata…
ini ustaz pun tertipu dgn diri sendiri... hahaha

sila terangkan petikan dibawah :-

Menurut Syeikh Ahmad di dalam kitabnya Qawaid al-Tasawuf mengatakan di antara tujuan utama khalwat adalah untuk menyucikan hati daripada kotoran yang menyaluti serta mengosongkan hati untuk mengingati Allah Taala semata-mata. Beliau juga me...ngingatkan bahawa khalwat tanpa bimbingan syeikh adalah sesuatu yang merbahaya. Ini kerana khalwat mempunyai futuh (pembukaan) yang agung dan kadang-kala kurang sesuai (dibincangkan dan diceritaan) kepada sesetengah manusia.

Khalwat bukanlah rekaan golongan Tasawuf ataupun bidaah di dalam agama Islam, bahkan ia mempunyai sabit daripada perbuatan Rasulullah S.A.W. sendiri.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Aku mendiami (gua) Hirak selama sebulan. Setelah selesai daripada mendalaminya aku turun ke tengah-tengah lembah (kota Mekah).
(Riwayat Muslim).

Imam Nawawi di dalam kitabnya Bustan al-Arifin menukilkan kata-kata Imam Shafie:
Sesiapa yang inginkan supaya Allah Taala bukankan pintu hatinya dan memberikannya ilmu pengetahuan maka hendaklah dia berkhalwat, sedikit makan dan tidak bercampur gaul dengan golongan manusia yang bodoh serta sebahagian ahli ilmu yang tidak beradab dan tidak menginsafi diri

Khlawat ini mempunyai dua jenis;

1. Khalwat umum.
2. Khalwat khusus.

...Khalwat umum ini biasanya untuk golongan awam sahaja yang bersendirian berzikir kepada Allah Taala dengan pelbagai lafaz. Adapun khalwat khusus pula untuk golongan ahli Tasawuf yang sedang melalui jalannya. Pun begitu, mereka juga perlu dibimbing di dalam tempoh khalwat tersebut agar tidak tersasar dari landasan yang sebenarnya.
Tanpa Nama berkata…
Menurut Syeikh Ahmad di dalam kitabnya Qawaid al-Tasawuf mengatakan di antara tujuan utama khalwat adalah untuk menyucikan hati daripada kotoran yang menyaluti serta mengosongkan hati untuk mengingati Allah Taala semata-mata. Beliau juga me...ngingatkan bahawa khalwat tanpa bimbingan syeikh adalah sesuatu yang merbahaya. Ini kerana khalwat mempunyai futuh (pembukaan) yang agung dan kadang-kala kurang sesuai (dibincangkan dan diceritaan) kepada sesetengah manusia.

Khalwat bukanlah rekaan golongan Tasawuf ataupun bidaah di dalam agama Islam, bahkan ia mempunyai sabit daripada perbuatan Rasulullah S.A.W. sendiri.
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Aku mendiami (gua) Hirak selama sebulan. Setelah selesai daripada mendalaminya aku turun ke tengah-tengah lembah (kota Mekah).
(Riwayat Muslim).

Imam Nawawi di dalam kitabnya Bustan al-Arifin menukilkan kata-kata Imam Shafie:
Sesiapa yang inginkan supaya Allah Taala bukankan pintu hatinya dan memberikannya ilmu pengetahuan maka hendaklah dia berkhalwat, sedikit makan dan tidak bercampur gaul dengan golongan manusia yang bodoh serta sebahagian ahli ilmu yang tidak beradab dan tidak menginsafi diri
Tanpa Nama berkata…
Khlawat ini mempunyai dua jenis;

1. Khalwat umum.
2. Khalwat khusus.

...Khalwat umum ini biasanya untuk golongan awam sahaja yang bersendirian berzikir kepada Allah Taala dengan pelbagai lafaz. Adapun khalwat khusus pula untuk golongan ahli Tasawuf yang sedang melalui jalannya. Pun begitu, mereka juga perlu dibimbing di dalam tempoh khalwat tersebut agar tidak tersasar dari landasan yang sebenarnya.
Tanpa Nama berkata…
"Your comment has been saved and will be visible after blog owner approval."

klu ini owner xda keluar ini komen ... hahaha aku taulah hang nie mcm mana...

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah: 1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas) 2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya 3. Saudara-saudara lelakinya 4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya 5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya 6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya 7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya. Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat? a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu) b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu) c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik) Terima kasih Ustaz. Wassalam Jawapan; 1. Adik-beradik ...