Sabtu, 17 Julai 2010

BAHAGIAN PUSAKA UNTUK ANAK LELAKI DAN ANAK PEREMPUAN

Soalan; Assalamualaikum ustaz,sy nk bertanya tentang pembahagian harta pusaka iaitu tanah, arwah meninggalkan 8 orang anak 3 daripadanya lelaki nilai tanah tersebut rm150,000 berapa setiap seorang akan dapat? terima kasih.

Jawapan;

Dengan andaian bahawa jika si mati (arwah) tidak mempunyai isteri atau suami dan tidak mempunyai ibu dan bapa, maka seluruh hartanya akan diwarisi oleh anak-anaknya dengan nisbah pembahagian untuk anak lelaki dan anak perempuan; “2:1”, iaitu setiap anak lelaki akan mendapat sekaliganda dari bahagian yang diperolehi setiap anak perempuan berdasarkan ketetapan Allah di dalam al-Quran;

“Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu; bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan” (an-Nisa’, ayat 11).

Bagi kes di atas (si mati meninggalkan harta RM 150 000 dan beliau mempunyai 3 anak lelaki dan 5 anak perempuan), setiap anak lelakinya akan mendapat (RM 27 272.727) dan setiap anak perempuannya akan mendapat (RM 13 636.364). Jumlah keseluruhan yang diwarisi oleh anak-anak lelakinya ialah; (RM 81 818.181). Sementara anak-anak perempuannya; (RM 68 181.820).

Pembahagian di atas adalah dengan andaian si mati tidak mempunyai hutang dan tidak meninggalkan sebarang wasiat. Jika tidak, perlulah ditolak terlebih dahulu hutang-hutangnya (sama ada hutang dengan Allah atau hutang dengan manusia) dan wasiatnya (dengan tidak melebihi 1/3 hartanya), barulah -yang selebihnya- diagihkan kepada waris-warisnya yang layak.

Wallahu a’lam.

1 ulasan:

DE JOGHO berkata...

Soalan; Assalamualaikum ustaz,sy nk bertanya tentang pembahagian harta pusaka iaitu tanah, arwah meninggalkan 1 orang ister, 4 orang anak lelaki dengan ibu dan bapanya masih hidup.Berapa bahagian setiap seorang waris di atas akan dapat?sekian terima kasih.

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...