Khamis, 15 Julai 2010

HUKUM ONANI DAN NAZAR UNTUK TINGGALKAN MAKSIAT

Soalan; salam...sy ingin bertanyakan ttg nazar. sy tlh membuat nazar utk tidak beronani selama sebulan.tp sampai sekarang sy gagal utk melakukannya. persoalan sy di sini;
(1) adakah sah nazar saya?kerana mmg wajib bg saya utk meninggalkan maksiat tersebut.
(2) kalau sah,adakah blh sy buat kifarah kerana sy rasa tidak mampu utk meneruskan nazar ini.
(3) kalau perlu buat kifarah, apakah ciri2 makanan dan ciri org miskin seperti mana yg tertulis spt di bwh?:
1. Memberi makan sepuluh orang miskin, atau;
2. Memberi pakaian untuk mereka, atau;
3. Membebaskan seorang hamba.
Jika tidak berupaya melakukan satupun darinya, hendaklah berpuasa selama 3hari.
di harap ustaz reply emel ni kerna sy dh lma memikirkan akan hal ini.
syukran.

Jawapan;

1) Beronani hukumnya adalah haram kerana seorang muslim tidak harus melampiaskan nafsu sexnya melainkan kepada isterinya atau kepada hamba perempuan yang ia miliki sebagaimana firman Allah tentang sifat orang beriman (bermaksud);

“Sesungguhnya berjayalah orang-orang beriman, iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya, dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan yang sia-sia, dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat), dan mereka yang menjaga kemaluan mereka kecuali kepada isteri mereka atau hamba (perempuan) yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka tidak tercela. Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas” (al-Mukminun, ayat 1-7).

2) Oleh kerana beronani adalah haram dan wajib ditinggalkan, maka nazar saudara adalah tidak sah kerana sekalipun saudara tidak bernazar, saudara tetap diwajibkan untuk meninggalkan perbuatan tersebut, maka tidak ada guna saudara mewajibkannya lagi atas diri saudara dengan nazar kerana ia telah sedia wajib. Jadi, saudara wajib meninggalkan perbuatan onani itu atas dasar ia adalah perbuatan haram yang wajib ditinggalkan, bukan atas dasar ia dinazarkan oleh saudara.

Dalam pada itu, jika saudara menyanggahi apa yang saudara nazarkan itu para ulamak berbeza pandangan; adakah diwajibkan saudara membayar kaffarah sumpah atau tidak? Ada dua pandangan di sana;

Pandangan pertama; diwajibkan kaffarah sumpah. Pandangan ini merupakan mazhab Imam Ahmad dan yang ditarjihkan oleh Imam al-Baghawi (salah seorang ulamak mazhab Syafi’ie). Kaffarah sumpah ialah dengan memilih salah satu dari tiga perkara di bawah;
1. Memberi makan sepuluh orang miskin, atau;
2. Memberi pakaian untuk mereka, atau;
3. Membebaskan seorang hamba.
Jika tidak berupaya melakukan satupun darinya, hendaklah berpuasa tiga hari. Sila rujuk surah al-Maidah, ayat 89.

Memberi makan 10 orang miskin; maksud orang miskin ialah orang-orang fakir yang berhajat kepada bantuan orang lain dan orang-orang mempunyai pendapatan yang tidak mencukupi untuk menampung keperluan dirinya dan orang-orang yang berada di bawah tanggungannya. Kadar yang wajib diberikan untuk setiap orang miskin itu terdapat khilaf di kalangan ulamak;

a) Menurut Imam al-Hasan dan Muhammad Ibnu Sirin; untuk setiap orang diberikan makanan untuk sekali makan yang mengenyangkan merangkumi makanan asas (beras, gandum dan sebagainya) dan lauknya.
b) Menurut Saidina ‘Ali; untuk setiap orang dua kali makan yang mengenyangkan iaitu makan tengahari dan makan malam (merangkumi makanan asas dan lauknya).
c) Menurut mazhab Syafi’ie; diberikan kepada setiap orang 1 cupak makanan asas setempat tanpa perlu lauknya. Bagi penduduk Malaysia, makanan asas ialah beras. Mengikut timbangan hari ini ialah 650 gram (diambil dari gred pertengahan, bukan gred yang paling bawah atau paling tinggi).
d) Menurut mazhab Imam Abu Hanifah; untuk setiap orang ½ gantang jika diberikan gandum atau 1 gantang jika diberikan makanan asas yang lain (dari gandum). Satu gantang bersamaan 4 cupak, setengah gantang bersamaan 2 cupak. Imam Abu Hanifah juga mengharuskan makanan itu digantikan dengan pemberian duit yang senilai dengannya. Adapun ulamak-ulamak lain, mereka tidak mengharuskannya.
(Tafsir Ibnu Kathir dan Tafsir al-Munir, surah al-Maidah, ayat 89).

Memberi pakaian pula; menurut Imam Syafi’ie; dengan memberi kepada setiap orang apa sahaja yang dinamakan pakaian sama ada jubah atau serban atau baju atau seluar atau kain sarung atau kain tudung kepala wanita. Namun menurut mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali; wajib bagi setiap orang pakaian yang menutup aurat seluruh badannya iaitu yang dapat digunakan untuk solat sama ada orang miskin itu lelaki atau wanita. (Tafsir Ibnu Kathir dan Tafsir al-Munir, surah al-Maidah, ayat 89).

Membebaskan seorang hamba; menurut Imam Abu Hanifah; harus sama ada hamba beriman atau hamba yang kafir. Namun menurut Imam Syafi’ie; wajib hamba beriman. Jika membebaskan hamba kafir, tidak dikira.

Pandangan kedua; tidak diwajibkan ia membayar kaffarah sumpah. Pandangan ini merupakan yang muktamad dalam mazhab Syafi’ie sebagaimana dinyatakan oleh Imam an-Nawawi dalam kitabnya al-Majmu’.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Al-Mugni, Imam Ibnu Qudamah, kitab an-Nuzur.
2. Al-Majmu’, Imam an-Nawawi, Bab an-Nazr.
3. Tafsir Imam Ibnu Kathir, surah al-Maidah, ayat 89.
4. Tafsir al-Munir, Dr. Wahbah az-Zuhaili, surah dan ayat yang sama.
5. Al-Aiman wa an-Nuzur (terjemahan), Dr. Muhammad Abdul-Qadier Abu Faris.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...