Langkau ke kandungan utama

ZAKAT PAKAIAN

Soalan; assalamualaikum...saya ada kemusykilan sedikit yang ingin diutarakan mengenai zakat pakaian. sebelum ini saya hanya pernah mendengar tentang zakat pendapatan,zakat harta, zakat emas dsb....tetapi tidak pernah mendengar tentang zakat pakaian. soalan : adakah pakaian berlebihan yang tidak dipakai lebih 40hari kena hisab? memndangkan saya berkerjaya, koleksi pakaian akan sentiasa bertambah dari masa ke masa. harap sudi menjawab..sekian...

Jawapan;

1) Pakaian hanya dikenakan zakat jika diperniagakan. Orang yang berniaga menjual pakaian, apabila cukup setahun ia hendaklah menghitung nilai pakaian yang ada dalam kedainya, dicampur dengan duit yang ada dalam tangan serta di bank dan hutang-hutang yang dapat dipungut, kemudian ditolak hutang semasa dan tanggungan, jika cukup nisab wajib ia membayar zakat dengan kadar 2.5%.

2) Adapun pakaian yang hanya dibeli untuk kegunaan sendiri, bukan untuk diperniagakan, tidaklah wajib zakat. Zakat hanya diwajibkan ke atas harta yang berkembang (iaitu binatang ternak, barang perniagaan, bangunan sewaan dan sebagainya) atau mempunyai potensi semulajadi untuk berkembang (iaitu emas, perak dan mata wang).[1] Barang-barang kegunaan sendiri seperti kereta persendirian, rumah, perabot-perabut rumah, pakaian dan sebagainya bukanlah harta berkembang, maka tidak wajib zakat. Namun demikian, adalah amat baik jika pakaian kita yang berlebihan kita sedekahkan kepada fakir miskin, anak yatim dan sebagainya. Sedekah lebih luas dari zakat. Jika zakat hanya khusus kepada harta-harta tertentu, adapun sedekah harus dengan apa sahaja yang kita miliki -walaupun nilainya kecil- asalkan ada manfaat untuk penerima sedekah.

Wallahu a'lam.

Nota hujung;

[1] Maksud berkembang ialah; mempunyai potensi untuk mendatangkan hasil atau pendapatan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah: 1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas) 2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya 3. Saudara-saudara lelakinya 4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya 5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya 6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya 7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya. Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat? a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu) b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu) c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik) Terima kasih Ustaz. Wassalam Jawapan; 1. Adik-beradik ...