Ahad, 30 Januari 2011

LAFAZ KINAYAH DAN MAKNA NIAT

Soalan; Assalammualaikum,. Mohon Bertanya; sorang suami terpaksa pergi outstation untuk beberapa bulan, isterinya menghantar beliau ke stesen keretapi, sebelum naik keretapi suami itu berkata "abang pergi dulu", tetiba terdetik hatinya talaq, mungkin sebab was-was atau lintasan hati, adakah lafaz abang pergi dulu tu dikira lafaz kinayah? perkara yang terdetik di hati tu adakah boleh dikira niat? sedang sebenarnya dia tidak mahu mentalaqkan isterinya?

Jawapan;

Lafaz kinayah talak ialah lafaz yang boleh diertikan cerai dan boleh diertikan selain cerai. Kerana itu, ia bergantung kepada niat suami ketika melafazkannya. Maksud niat ialah apa yang terdetik di dalam hati ketika melafazkan sesuatu atau melakukan sesuatu. Adapun lintasan hati, ia bukanlah niat. Ia hanyalah melintas di dalam hati, kemudian berlalu pergi. Berbeza dengan niat di mana ia bukan sekadar melintas, akan tetapi menetap di dalam hati (yakni hati menerima dan menghendakinya) dan darinya melahirkan tindakan atau ucapan.

Wallahu 'lam.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalammualaikum ustaz,

Saya ingin bertanyakan soalan. Baru-baru ini saya dan suami telah bertengkar.
Suami saya telah menghantar sms kepada saya bahawa dia akan pulang ke kampung
dan apabila dia balik ke KL semula dia akan lafazkan pd saya. Tetapi minggu
berikutnya suami saya telah mengajak saya balik ke kampungnya bersama untuk
menghadiri majlis perkahwinan sepupunya. Soalan saya, adakah itu dikira lafaz
taklik? Dan adakah dikira jatuh talak ke atas saya selepas kami pulang ke KL,
sedangkan dia pulang ke kampungnya bersama-sama dengan saya? Mohon kepastian
daripada ustaz.

Unknown berkata...

Mohon pencerahan..

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...