Langkau ke kandungan utama

MENJUAL BARANG LAMA DENGAN HARGA BARU

Soalan; Assalamualaikum ust...disini ana ingin bertanya ust tentang khilaf ulama' dan dalil2 dr quran yang menerangkan tentang barang yang lama tp dijual dgn harga baru..sebagai contoh mcm handphone..ana beli handphone tu dgn harga rm200 kemudian ana jual dgn harga rm300..ape hukum die ust dan ape dalil2 dan khilaf ulama' berkaitan dgn ni...harap ust bleh bantu.

Jawapan;

Dalam blog ini, sila taipkan "harga" pada bahagian search. Insya Allah ada beberapa jawapan terdahulu yang dapat dijadikan panduan. Kesimpulan yang dapat saya berikan; Syariat tidaklah menetapkan kadar tertentu terhadap keuntungan yang harus di ambil dari jualan atau perniagaan. Ia terserah kepada permintaan dan factor lain yang memberi kesan kepada harga. Semakin tinggi permintaan terhadap suatu barang, biasanya harga akan semakin tinggi. Begitu juga, semakin sukar sesuatu barang diperolehi harganya juga akan tinggi kerana bayaran kepada kesukaran tersebut. Barangan antik sebagainya contohnya, harganya adakalanya berkali ganda lebih tinggi dari harga pada ketika ia dikeluarkan kerana nilai antiknya itu menyebabkan harganya naik di samping sukar didapati atau hanya sedikit sahaja yang masih tinggal. Jadi, penentuan harga barang terserah kepada penjual, namun hendaklah dipastikan tidak ada unsur-unsur tersebut;

1. Penipuan. Jika harga tinggi kerana penipuan sama ada dengan membuat kulit luar yang cantik sedangkan bahagian dalam adalah lama/rosak/tidak berkualiti, perbuatan tersebut adakah haram dan pembeli berhak memulangkan barang yang dibeli. Dalam penjualan handphone lama sebagai contohnya, tidak harus penjual menukar kulit luarnya dan memperlihatkan seolah-olah ia handphone baru supaya dapat dijual mahal. Sebaliknya hendaklah diberitahu handphone itu adalah secondhand, cuma harganya mahal kerana factor sekian sekian (seperti kerana kualiti, barangan import dan sebagainya).

2. Harga tidak terlalu berbeza berbanding harga pasaran melihat kepada kualiti yang sama. Sebahagian ulamak menetapkan kadar tidak terlalu berbeza itu ialah tidak melebihi 1/3 (34%) dari harga pasaran. Contoh; jika suatu barang biasa dijual RM1000 di pasaran, jika kita menjualnya di bawah RM1340, ia masih dibenarkan. Namun jika lebih dari itu, beza harga itu dikira keterlaluan dan -mengikut sebahagian ulamak- pembeli boleh memulangkan barangan yang dibelinya itu apabila mengetahui harga yang dibayarnya terlalu tinggi. Sebahagian ulamak yang lain berpandangan; pembeli hanya boleh memulangkannya jika terdapat unsur penipuan dari penjual.

3. Tidak mengeksploit kejahilan pengguna terhadap nilai dan status barang untuk mengenakan harga tinggi ke atas mereka. Ini juga termasuk dalam penipuan di samping merupakan satu penganiayaan.

Wallahu a'lam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah: 1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas) 2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya 3. Saudara-saudara lelakinya 4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya 5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya 6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya 7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya. Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat? a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu) b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu) c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik) Terima kasih Ustaz. Wassalam Jawapan; 1. Adik-beradik ...