Selasa, 18 Januari 2011

MENJUAL BARANG LAMA DENGAN HARGA BARU

Soalan; Assalamualaikum ust...disini ana ingin bertanya ust tentang khilaf ulama' dan dalil2 dr quran yang menerangkan tentang barang yang lama tp dijual dgn harga baru..sebagai contoh mcm handphone..ana beli handphone tu dgn harga rm200 kemudian ana jual dgn harga rm300..ape hukum die ust dan ape dalil2 dan khilaf ulama' berkaitan dgn ni...harap ust bleh bantu.

Jawapan;

Dalam blog ini, sila taipkan "harga" pada bahagian search. Insya Allah ada beberapa jawapan terdahulu yang dapat dijadikan panduan. Kesimpulan yang dapat saya berikan; Syariat tidaklah menetapkan kadar tertentu terhadap keuntungan yang harus di ambil dari jualan atau perniagaan. Ia terserah kepada permintaan dan factor lain yang memberi kesan kepada harga. Semakin tinggi permintaan terhadap suatu barang, biasanya harga akan semakin tinggi. Begitu juga, semakin sukar sesuatu barang diperolehi harganya juga akan tinggi kerana bayaran kepada kesukaran tersebut. Barangan antik sebagainya contohnya, harganya adakalanya berkali ganda lebih tinggi dari harga pada ketika ia dikeluarkan kerana nilai antiknya itu menyebabkan harganya naik di samping sukar didapati atau hanya sedikit sahaja yang masih tinggal. Jadi, penentuan harga barang terserah kepada penjual, namun hendaklah dipastikan tidak ada unsur-unsur tersebut;

1. Penipuan. Jika harga tinggi kerana penipuan sama ada dengan membuat kulit luar yang cantik sedangkan bahagian dalam adalah lama/rosak/tidak berkualiti, perbuatan tersebut adakah haram dan pembeli berhak memulangkan barang yang dibeli. Dalam penjualan handphone lama sebagai contohnya, tidak harus penjual menukar kulit luarnya dan memperlihatkan seolah-olah ia handphone baru supaya dapat dijual mahal. Sebaliknya hendaklah diberitahu handphone itu adalah secondhand, cuma harganya mahal kerana factor sekian sekian (seperti kerana kualiti, barangan import dan sebagainya).

2. Harga tidak terlalu berbeza berbanding harga pasaran melihat kepada kualiti yang sama. Sebahagian ulamak menetapkan kadar tidak terlalu berbeza itu ialah tidak melebihi 1/3 (34%) dari harga pasaran. Contoh; jika suatu barang biasa dijual RM1000 di pasaran, jika kita menjualnya di bawah RM1340, ia masih dibenarkan. Namun jika lebih dari itu, beza harga itu dikira keterlaluan dan -mengikut sebahagian ulamak- pembeli boleh memulangkan barangan yang dibelinya itu apabila mengetahui harga yang dibayarnya terlalu tinggi. Sebahagian ulamak yang lain berpandangan; pembeli hanya boleh memulangkannya jika terdapat unsur penipuan dari penjual.

3. Tidak mengeksploit kejahilan pengguna terhadap nilai dan status barang untuk mengenakan harga tinggi ke atas mereka. Ini juga termasuk dalam penipuan di samping merupakan satu penganiayaan.

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...