Langkau ke kandungan utama

TALAK DENGAN HATI

Soalan; Assalamualaikum Ustaz, Saya ada satu kemusykilan dan mohon penjelasan tentangnya. Apakah beza antara niat dan lintasan hati ? Permasalahan ini merujuk kepada masalah rakan baik saya yang sering dibisikkan dorongan talak terhadap isterinya yang datang terlintas di hati tidak kira masa dan sukar untuk dikawal. Sedangkan dia tidak mempunyai niat untuk menceraikan isterinya. Sehinggakan baginya segala perkataan yang keluar daripadanya dikira sebagai kinayah cerai. Sebagai contoh, dia memberitahu saya bahawa dia amat takut bila nak ucapkan " bye-bye " kepada isterinya pada setiap kali selepas telefon. Ini adalah kerana dia khuatir akan terlintas perkataan " cerai " dalam hatinya. Saya menasihatinya supaya perbanyakkan membaca Al-Quran dan berzikir. Adakah penyakit batin yang dihidapi rakan saya ini boleh membawa kepada jatuhnya talak ? Harap Ustaz dapat memberi panduan supaya saya dapat membantu rakan saya ini. Sekian, terima kasih.

Jawapan;

1. Dalam masalah talak, sama ada niat atau lintasan hati, kedua-duanya tidak akan menyebabkan terjadinya talak. Talak hanya akan berlaku apabila seseorang itu melafazkan ucapan talak (atau yang memberi makna talak) dengan lidahnya. Adapun jika ia hanya berniat di dalam hati sahaja atau terlintas dalam hati (ingin menceraikan isterinya), tanpa ia melafazkannya dengan lidah, tidaklah akan menjatuhkan talak. Terdapat hadis dari Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam- menegaskan; “Sesungguhnya Allah tidak mengira suara hati selama tidak diucapkan (oleh lidah) atau dilakukan (oleh anggota)” (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari Imran bin Hudhain).

2. Kinayah talak bermaksud seorang melafazkan satu ucapan yang boleh diertikan cerai dan boleh juga diertikan selain cerai. Sebagai contoh, ia berkata kepada isterinya; “Hubungan kita hanya setakat ini sahaja”. Oleh kerana ia boleh difahami dengan pengertian cerai dan boleh juga dengan pengertian selain cerai, maka ia bergantung kepada niat suami ketika melafazkannya. Jadi perlu ditanya kepada suami apa niat atau maksudnya ketika mengucapkan ucapan tersebut. Jika ia mengakui bahawa niatnya sememangnya cerai, jatuhlah talak. Jika tidak, tidak jatuhlah talak. Niat itu diambil kira kerana telah ada lafaz/ucapan yang boleh difahami sebagai talak/cerai. Adapun jika tidak ada sebarang ucapan/lafaz, niat talak/cerai itu tidaklah diambil kira kerana talak/cerai tidak berlaku semata-mata dengan niat atau lintasan hati (tanpa lafaz/ucapan) sebagai yang kita nyatakan tadi.

3. Maksud niat ialah apa yang terdetik di dalam hati ketika melafazkan sesuatu atau melakukan sesuatu. Adapun lintasan hati, ia bukanlah niat. Ia hanyalah melintas di dalam hati, kemudian berlalu pergi. Berbeza dengan niat di mana ia bukan sekadar melintas, akan tetapi menetap di dalam hati (yakni hati menerima dan menghendakinya) dan darinya melahirkan tindakan atau ucapan.

Rujukan;

1. at-Thalaq, Dr. Muhammad Ibrahim al-Hifnawi, hlm. 55.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Terima kasih ustaz, pjelasan ustaz amat bermakna bagi saya
Tanpa Nama berkata…
Assalamualaikum wbt...ada persoalan drpd sahabat sy..dia berkata kpd isterinya.."sy rasa kita dah xboleh hidup bsama lg.."ketika dlm keadaan marah krn sikap isteri yg sgt sukar dgr cakap suami..tidak tdetik dlm hati mahu bcerai..cuma tlalu kecewa dgn sikap isteri pd ketika itu..adakah talak dkira jatuh dlm situasi ini..??mohon bantuan penjelasan..tq
Tanpa Nama berkata…
terima kasih ustaz...sy br berkahwin dan alami perkara ini..sy sgt tkt sbb sy x berniat lgsg.seolah ada gangguan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk