Khamis, 31 Mac 2011

SOLAT SUNAT BERJAMAAH

Soalan; Apa hukum mengerjakan solat hajat secara berjamaah?

Jawapan;

Solat sunat ada dua jenis;
(Pertama) Solat sunat yang disyariatkan untuk dilakukan secara berjamaah iaitu solat sunat hari raya, solat gerhana, solat istisqa' (minta hujan), solat terawih dan witir di bulan Ramadhan.
(Kedua) Solat sunat yang disyariatkan dilakukan bersendirian seperti solat tahajjud, solat dhuha, solat istikharah, solat hajat dan solat rawatib yang mengiringi solat fardhu.

Solat sunat yang disyariatkan berjamaah tiada keraguan lagi atas keharusan berjamaah dalam melakukannya malah ia afdhal dilakukan berjamaah. Persoalan yang timbul ialah; solat sunat yang disyariatkan bersendirian, adakah harus jika kita melakukannya secara berjamaah (termasuk solat hajat yang ditanya dalam soalan di atas). Jawapannya adalah harus berdalilkan berberapa hadis, antaranya;

1. Diriwayatkan dari Anas yang menceritakan; "Aku dan seorang anak yatim telah mengerjakan solat di belakang Nabi dan ibuku Ummu Sulaim di belakang kami" (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Solat jamaah yang dilakukan oleh Anas bersama Nabi ini adalah solat sunat, bukan solat fardhu.

2. Utban bin Malik menceritakan; Nabi datang ke rumahnya ketika matahari telah meninggi dan bersamanya Abu Bakar. Lalu Nabi bertanyaku; "Di mana ruang yang kamu ingini untuk aku solat di rumah kamu?". Aku pun menunjukkan ke tempat yang aku ingini untuk beliau solat di situ. Nabi berdiri dan kami semua membuat saf di belakangnya. Beliau solat dan kamu turut solat di belakangnya. Apabila beliau memberi salam, kami turut memberi salam. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). 

Sebahagian ulamak mensyaratkan hendaklah solat sunat yang dilakukan berjamaah itu bukan solat sunat rawatib yang mengiringi solat fardhu (yakni qabliyah atau ba'diyah) dan jangan dijadikan kebiasaan hingga ia menyamai solat fardhu kerana ia menyalahi amalan Nabi dan sahabat (yakni Nabi ada melakukan solat sunat yang disyariatkan bersendirian itu secara berjamaah namun hanya sekali sekala sahaja, bukan sentiasa atau menjadi kebiasaan sebagaimana solat fardhu dan solat-solat sunat yang disyariatkan berjamaah tadi).

Imam Malik mensyaratkan; hendaklah jamaah itu beberapa orang sahaja. Adapun berjamaah dengan jumlah yang besar iaitu dengan menghimpun orang ramai untuk melakukan solat sunat yang tidak disyariatkan berjamaah itu, tidak harus kerana dikhuatiri orang yang jahil akan menganggap solat sunat itu sebagai fardhu. Tegahan ini termasuk dalam bab Saddu az-Zarai'. (Fathul-Bari).

Wallahu a'lam.    

Rujukan;

1. Al-Majmuk, Imam an-Nawawi, 4/60, Kitab as-Solah, Bab Solat af-Tatawwu'.
2. Tamam al-Minnah, Syeikh Adil Yusuf al-Azzazi, 1/356.
3. Fathul-Bari, Kitab At-Tahajjud, Bab Solati an-Nawafil Jamaatan.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...