Langkau ke kandungan utama

MUSAFIR KE TEMPAT KERJA; HARUSKAH JAMAK DAN QASAR?

Soalan: Assalamualaikum wbt..saya ingin mengutarakan satu persoalan berkaitan dengan solat jamak.Sebagaimana kita maklum bahawa solat jamak merupakan satu kemudahan kepada umat islam dalam melakukan ibadat solat.Permasalahan saya ialah saya melakukan tugas harian saya dengan membawa kenderaan sekitar 200 km satu hari iaitu dari pejabat saya sehingga ke satu tempat dalam satu hala dan berpatah balik ke pejabat saya.Disini saya ingin mengatahui adakah saya dikira sebagai musafir untuk membolehkan saya menjamak solat saya.sekian terima kasih.

Jawapan;
 
Jika jarak perjalanan di antara kawasan penempatan saudara dengan tempat kerja saudara melebihi dua marhalah (85-90 KM), haruslah saudara melakukan solat jamak dan qasar di tempat kerja dan juga di sepanjang perjalanan menuju ke tempat kerja. Keharusan jamak dan qasar itu hanya bermula apabila saudara telah keluar dari rumah dan melepasi kawasan penempatan saudara (kampung, taman perumahan atau seumpamanya). Tidak harus sebelum itu menurut jumhur ulamak. Begitu juga, harus saudara melakukan jamak dan qasar dalam perjalanan pulang selagi belum memasuki kawasan penempatan saaudara itu. Jika telah memasukinya tidak harus lagi saudara melakukan jamak dan qasar walaupun belum sampai di rumah.  

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. Al-Mughni, Imam Ibnu Qudamah, juzuk 1, Kitab as-Solah, bab Solat al-Musafir.
2. Fatwa as-Syabakah al-Islamiyah (islamweb.com), no. 15367.
3. Fatwa Syeikh Soleh al-Munajjid (islamqa.com), no. 69816. 

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Salam Ust...Sy nk ke Beijing selama 7 hr...pastu kami ikut jadual yg diatur...jd cm ner ek ..boleh ke kita wat solat jamak sepanjang ade kat sane...sbb kita xtau tmpt tu ade tmpt solat ke x.air ade ke x??cm ne ye...

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah: 1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas) 2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya 3. Saudara-saudara lelakinya 4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya 5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya 6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya 7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya. Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat? a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu) b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu) c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik) Terima kasih Ustaz. Wassalam Jawapan; 1. Adik-beradik ...