Langkau ke kandungan utama

HARTA SEPENCARIAN

Soalan; Assalamualaikum ustaz, Di sini saya ingin menanyakan berkenaan takrif harta sepencarian serta bagaimana cara pembahagiannya. Terima kasih.

Jawapan;

Apabila berlaku satu perkahwinan, pemilikan harta antara suami dan isteri berada dalam lingkungan tiga jenis;

1. Harta persendirian; iaitu harta yang dipunyai oleh suami atau isteri secara persendirian, yakni masing-masing memilikinya tanpa melibatkan usahasama atau perkongsian dengan pasangan seperti dari gaji, upah kemahiran, hadiah orang lain, dari harta peninggalan atau sebagainya. Menurut hukum Syariat, harta jenis ini adalah milik masing-masing (suami atau isteri) dan diurus mengikut kehendaknya. Sebagai contoh, harta isteri adalah milik penuh isteri, ia berhak menguruskannya mengikut kehendaknya tanpa terikat dengan kehendak suami.

2. Harta perkongsian; iaitu harta yang dikongsi bersama antara suami dan isteri. Ia terdiri dari tiga bentuk;

A) Harta syarikat; iaitu suami dan isteri berpakat menubuhkan satu syarikat dengan nisbah modal yang jelas dari kedua pihak seperti suami 1/2 dan isteri juga 1/2. Begitu juga, suami dan isteri berpakat membina satu rumah dengan tanah dari isteri dan rumah dari biaya suami (sebagai contoh). Bagi harta perkongsian jenis ini, jika berlaku penceraian suami-isteri atau berlaku tuntutan dari mana-mana pihak, hak masing-masing hendaklah dikembalikan mengikut bahagian masing-masing. Jika berlaku kematian, hak pasangan yang masih hidup hendaklah ditolak sebelum bahagian pasangan yang meninggal dibahagikan kepada ahli-ahli warisnya.

B) Harta sepencarian; iaitu harta yang diperolehi secara usahasama oleh suami dan isteri. Ia lebih merupakan perkongsian usaha dan wang yang tidak ketara berbanding yang pertama tadi. Bagi harta sepencarian ini yang disyaratkan ialah sumbangan pasangan terhadap perolehan harta tersebut. Sebagai contoh, isteri yang ingin menuntut sebahagian dari harta suaminya atas asas harta sepencarian, ia perlu membuktikan terdapat sumbangan beliau dalam pemerolehan harta suami itu. Sumbangan tersebut boleh berlaku dalam 3 bentuk;
i) Sumbangan dalam pengumpulan harta atau modal
ii) Usaha ke arah menambah harta yang sedia ada
iii) Sumbangan lain seperti pandangan, nasihat dan dorongan.
Sumbangan yang dinilai ialah yang berlaku sepanjang tempoh perkahwinan.

3. Pemilikan melalui pewarisan suami-isteri; ini jika ditakdirkan berlaku kematian mana-mana pasangan (suami atau isteri). Syariat telah menetapkan bahawa antara suami dan isteri akan berlaku perwarisan harta jika salah seorang dari mereka mati. Suami akan mewarisi 1/2 atau 1/4 harta isterinya (melihat kepada isterinya meninggalkan zuriat atau tidak). Isteri akan mewarisi 1/4 atau 1/8 dari harta suaminya (melihat kepada suaminya meninggalkan zuriat atau tidak).

Merujuk kepada soalan (iaitu bagaimana penentuan atau pembahagian harta sepencarian dibuat?), ada dua bentuk penentuan/pembahagian yang pernah dibuat;
A) Menilai sebagai upah, yakni sumbangan pasangan terhadap harta yang diperolehi ketika perkahwinan dinilai sebagai upah dan pasangan hanya layak menerima bahagian dari harta itu mengikut kadar yang setimpal dengan sumbangannya.
B) Menentukannya dengan bahagian, seperti diberikan kepada isteri yang menuntut harta sepencarian dari harta suaminya dengan 1/2 atau 1/3 dari harta itu dengan menilai kadar sumbangan yang diberikan ketika perkahwinan.
Penentuan yang muktamad kembali kepada penilaian hakim (qadhi) yang menilai sesuatu kes tuntutan harta sepencarian dan boleh juga ditentukan berdasarkan persetujuan/persepakatan antara suami dan isteri sendiri (dinamakan as-suluh atau perdamaian).

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. Pemilikan Harta Dalam Perkahwinan, Siti Zalikhah Md. Nor, DBP.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
assalamualaikum,saya ingin bertanya lanjut mengenai harta yang dikongsi bersama cthnya sebuah rumah yang dibeli dgn nama bersama suami dan isteri.bagaimanakah harta tersebut di nilai sekiranya suami meninggal dunia.jika dikira logik,sekiranya suami meninggal dunia,automatik nama rumah yang tinggal hanyalah nama isteri.jadi adakah ia menjadi harta pusaka?
soalan kedua,mengenai hukum faraid.setakat manakah pembahagian harta dijalakan?cthnya suami yg meninggal itu mempunyai anak lelaki dan perempuan,isteri,ibu,adik beradik lelaki dan perempuan.adakah semua akan mendapat bahagian atau isteri dan anak2 sahaja?soalan ketiga,bagaimana pula jika anak yg ditinggalkan itu belum cukup umur?adakah dia layak untuk menerima bahagiannya?..sekian,terima kasih

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk...