Soalan; Assalammualaikum
ustaz..Saya nak bertanya jika seorang isteri telah diceraikan dan semasa dalam
eddahnya dia masih bersama lagi dengan suaminya apakah hukumnya dan adalah itu
dikira suami sudah rujuk kepada isterinya semula. Oleh yang demikian isteri
takut untuk memberitahu sesiapa dan selepas eddah barulah isteri barani
menyuarakannya.. apakah hukumnya ustaz? Mohon jawapan dari ustaz.
Jawapan;
Menurut mazhab Syafiie;
rujuk mesti dengan ucapan rujuk dari suami. Tidak sah niat rujuk tanpa ucapan
rujuk. Begitu juga tidak sah rujuk dengan perbuatan (iaitu mensetubuhi isteri
atau sebagainya). Jadi menurut mazhab Syafiie; berjimak ketika dalam 'iddah
tidak dikira sebagai rujuk dan perbuatan tersebut adalah dosa besar kerana
melakukan jimak setelah penceraian dan belum merujuk[1].
Menurut Imam Ibnu Hajar al-Haitami; “Antara dosa besar ialah mensetubuhi isteri
yang ditalak raj’ie sebelum merujuknya bagi orang yang meyakini keharamannya”
(az-Zawajir, dosa besar ke 284). Turut diharamkan ialah melihat auratnya,
menyentuhnya dan berdua-duaan dengannya. Oleh itu, suami hendaklah keluar dari
rumah apabila ia menceraikan isterinya kecualilah jika rumahnya besar dan ada mahram
isterinya yang tinggal serumah di mana mahram itu disegani oleh suami, maka
haruslah suami tetap tinggal di dalam rumah yang sama.
Kecualilah jika seseorang
itu bertaqlid dengan mazhab Hanafi, di mana menurut mazhab Hanafi; rujuk boleh dengan ucapan dan boleh juga
dengan perbuatan (iaitu mensetubuhi, mencium, menyentuh, melihat dan sebagainya).
Apabila seorang suami mensetubuhi isteri yang dicerainya dengan talak raj’ie –dan
masih dalam iddahnya-, perbuatannya itu dikira rujuk sama ada ia ada berniat
rujuk atau tidak. Begitu juga dengan mencium, menyentuh dan melihat farajnya
dengan syahwat (yakni dikira sebagai rujuk).[2]
Oleh itu, menurut mazhab Hanafi; ketika dalam iddah suami masih boleh
beristimta’ (berseronok) dengan isteri yang dicerainya –cerai talak raj’ie-
atau berduaan dengannya (tinggal serumah) atau menyentuhnya atau melihat auratnya,
kerana selagi belum tamat iddah ia masih dalam hukum isteri di mana suami
berkuasa merujuknya pada bila-bila masa tanpa perlu persetujuannya. Dengan berlaku
perbuatan-perbuatan tersebut (dengan disertai syahwat) terhasillah rujuk secara
otomatik.
Wallahu a'lam.
Rujukan;
1. al-Mausu’ah
al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 29/355, kalimah; ‘iddah’.
2. at-Talaq, Dr. Muhammad Ibrahim al-Hifnawi, hlm. 75 dan 80.
3. az-Zawajir ‘An Iqtiraf al-Kabair, al-Imam Ibnu Hajar al-Haitami, 2/52.
4. Hasyiyah al-Bajuri,
2/155.
[1]
Akad nikah mengharuskan istimta’ (berseronok dengan isteri), sedang penceraian
(talak) pula membatalkannya, kerana itu diharamkan beristimta’ dengan isteri yang
diceraikan semasa dalam iddahnya sebelum ia dirujuk (at-Talaq, Dr. Ibrahim
al-Hifnawi, hlm. 75).
[2]
Namun melakukan perbuatan-perbuatan tersebut tanpa niat rujuk hukumnya adalah
makruh tanzih (al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah, 29/355).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan