Soalan; salam ustaz, boleh tolong jelaskan kepada saya
tentang korban nazar dan bagaimanakah sesuatu korban itu boleh menjadi korban
nazar.
Jawapan;
Bismillah, walhamdulillah, wassolatu ‘ala Rasulillah.
Hukum asal ibadah korban menurut jumhur ulamak (termasuk
mazhab Syafiie) ialah sunat muakkad iaitu sunat yang amat dituntut dan makruh
meninggalkannya bagi yang mampu. Ia berubah menjadi wajib apabila dinazarkan. Nazar
bermaksud; seorang mukallaf dengan pilihannya sendiri telah melafazkan ucapan
untuk mewajibkan ke atas dirinya suatu amalan yang asalnya tidak wajib (iaitu
sunat sahaja), dengan ucapannya itu amalan tersebut menjadi wajib atas dirinya.
Ucapan nazar itu boleh dengan bahasa nazar itu sendiri seperti berkata; ‘Jika
sembuh sakitku, aku bernazar untuk bersedekah” dan boleh juga dengan bahasa
lain yang mewajibkan ke atas diri seperti berkata; “Jika Allah menyembuhkan
sakitku, wajib atas diriku bagi Allah sedekah dengan nilai sekian sekian”.
Bagi ibadah korban, ia menjadi nazar apabila seorang
berkata; “Aku bernazar untuk berkorban pada tahun ini”, atau berkata; “Wajib ke
atas diriku bagi Allah berkorban pada tahun ini” atau berkata; “Jika sakitku
sembuh, wajib atas diriku untuk berkorban pada tahun ini”. Bagi lafaz terakhir
(iaitu “jika sakitku sembuh, wajib atas diriku berkorban”) korban hanya menjadi
wajib jika perkara yang diikat dengan korban itu benar-benar berlaku (dalam kes
ini; sembuh dari sakit). Ia dinamakan nazar muqayyad (iaitu nazar berkait). Adapun
nazar dengan lafaz sebelumnya dinamakan nazar mutlak (nazar bebas).
Nazar wajib dilaksanakan kerana Allah berfirman (yang
bermaksud); “(Di antara sifat orang-orang yang baik/taat ialah) mereka memenuhi
nazar mereka…” (surah al-Insan, ayat 7). Nabi SAW bersabda; “Sesiapa bernazar
untuk mentaati Allah (yakni bernazar untuk melakukan suatu amalan ketaatan),
hendaklah dia mentaati Allah (dengan melaksanakan nazarnya itu)” (Soheh
al-Bukhari; 6696, dari ‘Aisyah RA).
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. Al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 5/78
(perkataan ‘udhhiyah’), 40/136 (perkataan ‘nazr’).
Ulasan