Ahad, 22 Jun 2014

PENYAKIT WAS WAS

Soalan :
Assalamualaikum ustaz..
Saya mempunyai masalah was-was yang melampau berkaitan dengan ibadah. Saya risau masuk tandas kerana bayangkan kasut akan kotor kerana pijak lantai tandas, dan duduk bersila diperhimpunan pagi kerana membayangkan ia kotor dan seluar/kain yang dipakai tak boleh bawa dalam solat.

Saya pun dah selalu ambil wudhu' atau mandi hadas banyak kali sebab saya rasa macam saya tak sempurna, kadang-kadang rasa dah sempurna, tapi macam ade suara membisik cakap yang saya kena ambik wudhu' lagi...

 dan pelbagai urusan lagi. mohon pencerahan ustaz.

Jawapan :

Bismillah.

Berkata imam syafiie: "Kita diperintahkan agar mengukur berdasarkan apa yg zahir/nampak. Adapun yg tersembunyi itu serahkan kpd Allah". Maka utk mengelak dari waswas, berhukumlah berdasrkan apa yg nampak, jgn membuat andaian dari yg tidak nampak. Jika tidak nampak tanda najis (iaitu wrna, bau dan sbgnya) maka tempat itu suci. Jika tidak berlaku pada kita sbrang perkara yg nenbatalkan wudhuk maka wudhuk masih kekal, tak perlu diulang.

 Wallahu a'lam.

Tiada ulasan:

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...