Soalan; Assalamualaikum, saya ada mempunyai satu
kredit kad konvensional. Tujuan utama saya gunakan kredit kad ialah
untuk perniagaan di mana saya mengunakan modal perniagaan dari
pengeluaran tunai pada kad kredit saya. Di mana setiap pengeluaran tunai
saya dikenakan caj pengurusan sebanyak 5%. Buat masa ini saya belum
pernah kena "penalty charges" sebab saya bayar pada tempoh yang
ditetapkan.
1. Pemegang telah menurunkan tandatangan ketika kontrak/akad untuk membayar denda lewat bayar itu jika berlaku kelewatan membayar darinya, itu merupakan persetujuan untuk bermuamalah secara riba dan dilarang oleh Syarak.
2. Pemegang telah meletakkan dirinya dalam kemungkinan melakukan riba, iaitu apabila benar-benar berlaku kelewatan bayar dalam waktu yang tetapkan.
Persoalan saya adakah penggunaan kredit kad
dibenarkan dalam islam? dan apakah hukumnya ke atas denda kelewatan
bayar yang dikenakan pihak bank?
Harap persoalan saya dapat dijawab. Sekian.
Jawapan;
Bismillah. Kad Kredit yang mengenakan faedah lewat bayar telah
difatwakan ulamak sebagai haram di sisi Syariat sekalipun pemegang kad
berazam membayar dalam tempoh ditetapkan (untuk mengelak dikenakan
penalti) kerana dua faktor;(1)
1. Pemegang telah menurunkan tandatangan ketika kontrak/akad untuk membayar denda lewat bayar itu jika berlaku kelewatan membayar darinya, itu merupakan persetujuan untuk bermuamalah secara riba dan dilarang oleh Syarak.
2. Pemegang telah meletakkan dirinya dalam kemungkinan melakukan riba, iaitu apabila benar-benar berlaku kelewatan bayar dalam waktu yang tetapkan.
Para ulamak dalam Persidangan
Fiqh Islam Antarabangsa kali ke 12 di Riyadh (bulan Rejab 1421H,
bersamaan September 2000) telah memutuskan hukum-hakam berkenaan kad
kredit, antara yang diputuskan; tidak harus mengeluar atau mengguna kad
kredit yang mengenakan faedah ribawi, sekalipun pemohon kad berhasrat
membuat pembayaran pada tarikh yang dibenarkan (bagi mengelak dikenakan
faedah tersebut).(2)
Wallahu a'lam.
Nota;
(1) Fatawa as-Syabakah al-Islamiyah (http://www.islamweb.net), no. 2834.
(2) Dinaqal dari; Fatawa Dr. Hussam 'Affanah (http://yasaloonak.net), 12/69.
Ulasan