Soalan; Adakah harus suami dengan sengaja –yakni
tanpa sebab yang munasabah- melarang isteri dari pulang menjenguk ibu/bapanya,
lagi pula mereka telah tua dan sakit?
Jawapan;
Berbuat
baik kepada dua ibu-bapa merupakan tuntutan yang besar dalam Syariat Islam,
begitu juga menghubungkan silaturrahim. Maka suami sebagai ketua keluarga,
wajib mendorong isteri supaya melaksanakan tanggungjawabnya, bukan
menghalangnya. Suami yang menghalang isteri dari menziarahi ibu atau bapanya
(tanpa suatu sebab yang munasabah) –apatahlagi mereka telah tua dan sedang
sakit- dia telah melakukan beberapa dosa;
1.
Dosa menghalang isteri dari menunaikan kewajipan kepada
ibu-bapanya,
2.
Dosa menyebabkan terputusnya silaturrahim (ikatan kekeluargaan)
antara isterinya dan keluarganya.
3.
Dosa tidak melayani isteri dengan cara yang sepatutnya.
Allah
berfirman;
“Dan
Tuhanmu telah memerintahkan; janganlah kamu semua menyembah melainkan Dia dan
berbuat-baiklah kepada dua ibu-bapa” (surah al-Israk, ayat 23).
Seorang
wanita –sebagaimana juga lelaki- wajib berbuat baik dan berbakti kepada dua ibu-bapa.
Sekalipun seorang wanita telah berkahwin, kewajipannya untuk berbuat-baik dan
berbakti kepada dua ibu-bapanya –seperti yang disuruh oleh ayat di atas- tidak tamat
terutamanya apabila mereka memerlukannya dan dia mampu menunaikannya.
Mengenai
dosa memutuskan silaturrahim, Nabi SAW bersabda;
الرَّحِمُ
مُعَلَّقَةٌ بِالْعَرْشِ تَقُولُ مَنْ وَصَلَنِي وَصَلَهُ اللهُ، وَمَنْ قَطَعَنِي
قَطَعَهُ اللهُ
“Ikatan
rahim (kekeluargaan) bergantungan di Arasyh Allah, di mana dia berseru; ‘Siapa
menghubungkanku, nescaya Allah akan menghubungkannya (dengan rahmat dan
kasih-sayangnyaNya) dan sesiapa memutuskanku, nescaya Allah akan memutuskannya
(dari rahmat dan kasih-sayangNya)” (Soheh Muslim; 2555/17. Dari ‘Aisyah RA).
Difahami
dari hadis ini bahawa suami yang menjadi penyebab terputusnya ikatan isterinya
dengan keluarganya, dibimbangi Allah akan membalasnya dengan terputus ikatan
rahmat dariNya, yakni dia akan terhadang dari mendapat rahmat Allah.
Di antara
perintah Allah kepada suami ialah;
وَعَاشِرُوهُنَّ
بِالْمَعْرُوفِ
“Dan layanilah mereka (yakni isteri-isteri kamu
itu) dengan cara yang sepatutnya” (surah an-Nisa’, ayat 19).
Menghalang isteri dari pulang menjenguk
ibu-bapanya atau menziarahi keluarganya tanpa sebab yang munasabah bertentangan
dengan layanan yang baik kepada isteri yang disuruh oleh ayat ini.
Mazhab Hanafi menyebutkan; suami tidak harus
menegah isterinya dari keluar untuk menziarahi dua ibu-bapanya setiap kali
jumaat (yakni seminggu sekali) dan bagi selain ibu-bapa pula ialah setahun
sekali. Menurut Imam Abu Yusuf; jika dua ibu-bapa isteri berupaya untuk datang
menziahari anak mereka di rumah suami, suami berhak menegahnya dari keluar. Jika
mereka tidak mampu datang, wajib suami membenarkan isterinya untuk keluar
menziarahi mereka.
Menurut mazhab Maliki; Tidak harus suami
menegah isteri dari keluar menziarahi dua ibu-bapanya dan saudaranya –tanpa suatu
sebab- jika terjamin keselamatannya.
Menurut mazhab Syafiie dan Hanbali; adalah
menjadi hak suami untuk menegah isteri keluar dari rumah sekalipun untuk menjenguk
dua ibu-bapanya atau menziarahi mereka ketika sakit atau menghadiri jenazah
mereka dan isteri wajib mematuhinya, namun jika tanpa sebab yang munasabah
perbuatannya itu adalah makruh (dibenci oleh Syarak).
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1.
Al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Muyassarah; Az-Zawaj,
Syeikh Dr. Muhammad Ibrahim al-Hafnawi, hlm. 287-288.
2.
Fatwa Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (Mufti; Dr.
Nasr Farid Wasil, no. fatwa; 6678, tahun 2001).
Ulasan