Langkau ke kandungan utama

HADIR LEWAT SOLAT JUMAAT TANPA MENDENGAR KHUTBAH

Soalan; uztaz, saya perhatikan ramai yang hadir Jumaat di hujung-hujung khutbah, jadi mereka tidak sempat mendengar khutbah, kalau dengar pun sedikit sahaja. Apa jadi pada solat jumaat mereka?

Jawapan;

Di dalam al-Quran, Allah memerintahkan orang beriman (khususkan kaum lelaki) agar segera menuju ke masjid untuk mendengar khutbah apabila sahaja mendengar seruan azan untuk solat jumaat. Mereka dikehendaki meninggalkan segala urusan mereka (jual-beli dan sebagainya). Setelah selesai solat jumaat, mereka boleh kembali kepada urusan mereka. Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
"Wahai orang-orang beriman, apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari jumaat, hendaklah kamu segera untuk mengingati Allah dan tinggalkanllah jual-beli. Itu lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. Kemudian apabila selesai solat, bolehlah kamu bertebaran di muka bumi..." (Surah al-Jumu'ah, ayat 9 dan 10).

Menurut  ulamak; maksud segera untuk mengingati Allah dalam ayat di atas ialah; segera untuk mendengar khutbah jumaat dan melakukan solat jumaat selepasnya.(1)  

Arahan Allah "dan tinggalkanlah jual-beli" menunjukkan bahawa segala jenis akad dan mu'amalah wajib ditinggalkan apabila mendengar azan jumaat. Masih menyibukkan diri dengannya pada ketika itu adalah haram di sisi Syariat.(3). 

Menurut mazhab Syafiie; orang yang wajib menghadiri solat jumaat, apabila matahari telah tergelincir dari tengah langit, makruh dia masih berjual-beli atau melakukan sebarang urusan yang menyibukkannya dari segera hadir mendengar khutbah jumaat. Namun apabila imam sudah berada di atas mimbar dan muazzin mula melaungkan azan, segala urusan tersebut tersebut menjadi haram (berdosa).(4) Menurut Imam Malik dan Imam Ahmad;jual-beli yang dilakukan setelah azan jumaat bukan sahaja haram, akan tetapi fasad (tidak sah). Menurut mazhab Syafiie; sekalipun haram, namun akad masih sah.(5)

Kesimpulannya, hadir lewat ke majlis solat jumaat hingga ketinggalan dari khutbah jumaat, perbuatan itu adalah dilarang kerana ia menyalahi arahan Allah dalam al-Quran. Adapun solat jumaat, menurut ulamak; seseorang itu dikira solat jumaatnya jika dia sempat mendapat satu rakaat bersama imam. Jika dia datang lewat hingga tidak mendapat satu rakaat bersama imam, solat jumaat tidak dikira baginya dan dia wajib menyambung solatnya menjadi solat zohor (yakni mencukupkan solat hingga 4 rakaat).(6)

Menurut fatwa Syeikh Dr. Muhammad Bakar Ismail; orang yang mengerjakan solat jumaat tanpa mendengar khutbah sedikitpun; solat jumaatnya sah, namun tidak berpahala kerana pahala solat jumaat dikira bersekali dengan mendengar khutbah. Sila baca jawapan saya sebelum ini; SOLAT JUMAAT TANPA MENDENGAR KHUTBAH.

Wallahu a'lam.

Nota;

(1) Lihat; Tafsir an-Nasafi, tafsir al-Qurtubi (pandangan Imam Ibnu al-'Arabi), Ahkam al-Quran (al-Kiya al-Harrasi), Tafsir Ayatil Ahkam (Syeikh 'Ali as-Sayis) (1/768) dan Tafsir Ayaatil Ahkam (Syeikh 'Ali as-Sobuni) (2/632).
(2) Ahkam al-Quran, al-Kiya al-Harasi (surah al-Jumu'ah, ayat 9).
(3) Tafsir Ayatil Ahkam (Syeikh 'Ali as-Sayis) (1/768).
(4) al-Majmuk, Imam an-Nawawi (4/500).
(5) Ahkam al-Quran, al-Kiya al-Harasi (surah al-Jumu'ah, ayat 9), al-Majmuk, Imam an-Nawawi (4/500-501) dan Tafsir Ayaatil Ahkam (Syeikh 'Ali as-Sobuni) (2/643).
(6) at-Taqriraat as-Sadidah (Syeikh 'Ali al-Kaf), hlm. 339.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah: 1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas) 2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya 3. Saudara-saudara lelakinya 4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya 5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya 6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya 7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya. Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat? a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu) b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu) c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik) Terima kasih Ustaz. Wassalam Jawapan; 1. Adik-beradik ...