Soalan; Orang yang tidak mengerjakan solat lima waktu, bagaimana dengan puasanya? adakah sah? dan adakah diterima Allah?
Jawapan;
Dari segi ilmu fiqh,
ibadah yang dilakukan dengan memenuhi syarat-syarat dan rukun-rukunnya, ibadat
itu dikira sah (gugur kewajipan dari pelakunya dan tidak perlu lagi diulangi). Namun,
ibadat yang sah dari segi fiqh, belum tentu diterima Allah (yakni diberi
pahala), kerana di dalam al-Quran dan hadis ada disebutkan factor-faktor luaran
yang menyebabkan amalan ditolak (tidak diberi pahala). Sebagai contohnya, Nabi
SAW bersabda;
مَنْ
أَتَى عَرَّافًا فَسَأَلَهُ عَنْ شَيْءٍ، لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلَاةٌ أَرْبَعِينَ
لَيْلَةً
“Sesiapa bertemu tukang
tilik, lalu bertanyakan sesuatu (dari tilikan), tidak akan diterima solatnya
selama 40 malam” (Soheh Muslim; 2230/125. Dari beberapa isteri Nabi RA).
Menurut
Imam an-Nawawi; maksud ‘tidak diterima solatnya’ ialah; tidak ada pahala
untuknya sekalipun solatnya dikira (iaitu gugur kefardhuan darinya dan tidak
perlu lagi dia mengulanginya) (lihat; Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi,
14/227, hadis no. 2230/125).
Khusus
berkaitan dengan orang yang meninggalkan solat, Nabi SAW bersabda;
“Sesiapa
meninggalkan solat asar (dengan sengaja), sesungguhnya rosaklah amalannya”
(Soheh al-Bukhari; 553.
Dari Buraidah RA).
Menurut ulamak; maksud ‘rosaklah
amalannya’; batal pahala amalannya (lihat; Minhatul Bari syarh Soheh al-Bukhari,
Syeikh Zakaria al-Ansari, 2/268, hadis no. 553).
Jika meninggalkan satu solat
sahaja amalan sudah binasa/rosak, bagaimana dengan meninggalkan kesemua solat. Maka hadis di atas
perlu menjadi peringatan kepada orang yang melakukan kebaikan (termasuk puasa)
namun enggan solat, kemungkinan besar kebaikan mereka ditolak oleh Allah selama
mereka tidak bertaubat (dengan kembali mengerjakan solat).
Apatahlagi puasa
diperintahkan Allah dengan tujuan agar orang yang berpuasa bertakwa kepada
Allah (lihat; surah al-Baqarah, ayat 183). Tanda ketakwaan yang paling dasar –setelah
syahadah- ialah mengerjakan solat lima waktu. Jika kita berpuasa kerana takwa,
tidak akan tergamak kita meninggalkan solat kerana kewajipan solat lebih besar
dari kewajipan puasa. Di awal surah al-Baqarah, Allah menyebutkan antara ciri
orang bertakwa ialah; ‘Orang-orang yang sentiasa mendirikan solat’ (lihat; ayat
3).
Wallahu a’lam.
Ulasan