مَنْ صَلَّى الغَدَاةَ
فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ، ثُمَّ صَلَّى
رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ
“Sesiapa menunaikan solat
subuh berjamaah, kemudiannya dia duduk berzikir kepada Allah hinggalah terbit
matahari, kemudian dia bersolat pula dua rakaat, maka amalannya itu pahalanya
seumpama pahala mengerjakan haji dan umrah yang sempurna, yang sempurna, yang
sempurna” (Sunan at-Tirmizi; 586. Dari
Anas RA. Menurut at-Tirmizi; hadis hasan gharib).
Menurut
ulamak; solat sunat dua rakaat yang dilakukan sebaik terbit matahari itu ialah
solat sunat isyraq.[1]
Namun para ulamak berbeza pandangan dalam menentukan; adakah solat isyraq itu
solat tersendiri atau tergolong dalam solat dhuha?
1.
Pandangan pertama; ia adalah solat tersendiri, bukan solat dhuha. Dilakukan sebanyak
dua rakaat, dengan niat solat sunat isyraq, bermula waktunya sebaik sesudah terbit
matahari (isyraq) dan meninggi kira-kira segalah iaitu setelah berlalu masa
dilarang solat dan tamat waktunya bila matahari agak meninggi (yakni waktunya
tidak berlanjutan sebagaimana waktu dhuha, iaitu sehingga matahari berada di
tengah langit). Pandangan ini dikeluarkan oleh Imam al-Ghazali dalam kitabnya
Ihya’ Ulumiddin dan merupakan pandangan yang muktamad dalam mazhab Syafiie.[2]
2.
Pandangan kedua; ia bukan solat tersendiri, akan tetapi solat dhuha, iaitu solat
dhuha paling awal, yang dilakukan apabila matahari telah meninggi kadar segalah
(iaitu kira-kira 20 minit selepas terbit matahari) iaitu setelah keluar waktu
makruh solat,[3]
dan hendaklah dilakukan dengan niat solat dhuha.[4] Dalam mazhab Syafiie, pandangan ini
disebutkan oleh Imam ar-Ramli (Ahmad bin Hamzah ar-Ramli) dalam fatwanya[5],
dan turut ditarjih oleh Imam Ibnu Hajar al-Haitami dalam Fatawa Kubranya,
al-Malibari dan ad-Dumyati.[6] Di
antara dalil yang menyokong pandangan yang kedua ini ialah lafaz hadis mengikut
Imam at-Tabrani di mana Nabi SAW bersabda;
مَنْ صَلَّى صَلَاةَ
الصُّبْحِ فِي مَسْجِدِ جَمَاعَةٍ يَثْبُتُ فِيهِ حَتَّى يُصَلِّيَ سُبْحَةَ الضُّحَى،
كَانَ كَأَجْرِ حَاجٍّ، أَوْ مُعْتَمِرٍ تَامًّا حَجَّتُهُ وَعُمْرَتُهُ
“Sesiapa
menunaikan solat subuh di masjid secara berjamaah, (kemudian) dia kekal di
dalam masjid sehingga menunaika solat sunat dhuha, pahalanya seperti
orang yang mengerjakan haji dan umrah secara sempurna” (al-Mu’jam al-Kabir,
at-Tabrani; 7663. Dari Abu Umamah RA).[7]
Turut
dinaqalkan dari Ibnu ‘Abbas RA yang menyebutkan; solat isyraq adalah solat
dhuha.[8]
Wallahu a’lam.
[1]
Mirqaat al-Mafatih (Syeikh ‘Ali al-Qari), 2/770, hadis no. 971.
[2]
Lihat; fatawa al-Kubra (Imam Ibnu Hajar), 1/188. Hasyiyah al-Jamal, 1/485. Hasyiyah
al-Bujairmi ‘ala al-Khatib, 1/420. Fathul Mu’in, hlm. 164.
[3]
Mirqat al-Mafatih, Syeikh ‘Ali al-Qari, 2/770, hadis no. 971. Tuhfah al-Ahwazi,
Syeikh al-Mubarakfuri, 3/506.
[4] Fatawa
al-Kubra (Imam Ibnu Hajar al-Haitami), 1/177.
[5] Kata
Imam ar-Ramli; “Yang muktamad, solat isyraq adalah solat dhuha (Fatawa
ar-Ramli, hlm.124). Lihat juga; Hasyiyah al-Jamal, 1/485.
[6]
Lihat; Imam al-Malibari dalam kitabnya Fathul Mu’in (hlm. 164) dan ad-Dumyati
dalm I’anatu at-Tolibin, 1/393.
[7] Tuhfah
al-Ahwazi, Syeikh al-Mubarakfuri, 3/506. Bughyat al-Muttawwi’ (Syeikh Muhammad
Bazamul), hlm. 103.
[8]
Kifayatu al-Akhyar, hlm. 88. Bughyat al-Muttawwi’, hlm. 101.
Ulasan