Soalan; orang yang pengsan atau koma
berhari-hari, adakah dia wajib mengqadha solat dan puasa yang dia tinggalkan
semasa sedang koma/pengsan itu?
Jawapan;
1. Orang yang sedang dalam koma/pengsan gugur kewajipan ibadat darinya (termasuk solat dan puasa). Adapun tentang qadha, maka bagi ibadat puasa, telah ijmak sekelian ulamak bahawa koma/pengsan tidak menggugurkan kewajipan mengqadha puasa. Maka orang yang tertinggal puasanya kerana koma/pengsan dia wajib
mengqadha semua puasa yang ditinggalnya semasa sedang koma/pengsan itu apabila ia sembuh dari sakitnya (yakni tersedar dari koma/pengsannya).
Jika komanya berterusan hingga saat kematiannya, hendaklah digantikan puasanya dengan fidyah sebagaimana sabda Nabi SAW; "Jika seseorang itu sakit dalam bulan Ramadhan, kemudian mati tanpa sempat menggantikan puasanya, maka hendaklah diberi makan (kepada orang miskin) bagi pihaknya dan tidak ada qadha atasnya" (Sunan Abu Daud; 2401, dari Ibnu 'Abbas RA).
Jika komanya berterusan hingga saat kematiannya, hendaklah digantikan puasanya dengan fidyah sebagaimana sabda Nabi SAW; "Jika seseorang itu sakit dalam bulan Ramadhan, kemudian mati tanpa sempat menggantikan puasanya, maka hendaklah diberi makan (kepada orang miskin) bagi pihaknya dan tidak ada qadha atasnya" (Sunan Abu Daud; 2401, dari Ibnu 'Abbas RA).
2. Adapun
solat, maka para fuqahak berbeza pandangan seperti berikut;
a) Menurut jumhur ulamak (iaitu mazhab Maliki dan
Syafiie)[1];
orang yang koma atau pengsan tidak dituntut mengqadha solat yang luput darinya
sepanjang tempoh koma/pengsannya, kecuali jika ia tersedar pada suatu waktu
solat ketika waktu masih ada (maka wajiblah dia menunaikan solat tersebut). Saidatina
‘Aisyah RA menceritakan; ‘Dia bertanya Nabi SAW berkenaan seorang lelaki yang pengsan,
lalu menyebabkan dia meninggalkan solat (adakah wajib dia mengqadha solatnya?’.
Maka baginda menjawab; “Tidak dituntut dia mengqadha solatnya, kecuali dia
pengsan dan tersedar ketika waktu solat masih ada, maka wajiblah dia
mengerjakan solat tersebut” (Sunan ad-Daruqutni; 1860. As-Sunan al-Kubra,
al-Baihaqi; 1820).
b) Menurut
Imam Abu Hanifah; jika jumlah solat yang tertinggal semasa koma/pengsan itu kurang
dari lima solat, wajiblah dia mengqadhanya. Namun jika lebih dari 5 solat
(iaitu 6 dan ke atas), tidaklah dituntut lagi dia mengqadha solat-solatnya.
c) Menurut
mazhab Hanbali; orang koma/pengsan wajib mengqadha ke semua solat yang dia
tinggalkan semasa sedang koma/pengsan sama ada bilangan banyak atau sedikit,
berdalilkan amalan sahabat Nabi SAW iaitu ‘Ammar RA yang pengsan selama tiga
hari. Apabila ia sedar dari pengsannya, dia mengqadha ke semua solat yang
ditinggalnya dalam tiga hari itu. Pandangan yang sama turut di riwayatkan dari
sahabat Nabi bernama Samurah bin Jundab RA.
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1.
Al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 5/267-268.
2.
Al-Majmu’, Imam an-Nawawi, 3/7 (kitab as-Solah) dan 6/872 (kitab as-Shaum).
[1] Imam
an-Nawawi menjelaskan dalam kitabnya al-Majmu’; “Sesiapa hilang akalnya dengan
sebab yang tidak diharamkan (Syarak) seperti menjadi gila atau koma/pengsan
atau hilang akal dengan sebab sakit atau meminum suatu ubat kerana keperluan
atau dipaksa meminum suatu minuman yang memabukkan hingga hilang akalnya, tidak
wajib solat atasnya dan bila ia tersedar, tidak diwajibkan qadha solat atasnya
sama ada singkat atau lama tempoh gila dan pengsannya itu. Inilah yang menjadi
mazhab kami (mazhab Syafiie)…. Namun jika hilang akal itu dengan sebab suatu yang diharamkan
seperti dia meminum arak dengan sengaja, dengan tahu dan dengan pilihan sendiri
(tanpa paksaan) atau meminum suatu ubat -yang diketahuinya boleh memabukkan- tanpa
ada keperluan hingga menyebabkan akalnya hilang, tidak sah solatnya ketika itu
dan bila akalnya kembali (yakni dia tersedar), wajib dia mengqadha solatnya (al-Majmu’, 3/6).
Ulasan