Langkau ke kandungan utama

MEMBACA AL-QURAN DAN BERZIKIR DENGAN HATI

SOALAN; Assalamualaikum ustaz, adakah membaca alquran atau zikir secara kuat/israr/ jahar fadilatnya sama seperti membaca didalam hati?

JAWAPAN; tadabbur al-Quran memadai dengan hati, namun untuk mendapat pahala membaca al-Quran mesti dengan pergerakan lidah dan mulut. Bacaan al-Quran dalam solat juga tertakluk dengan hukum yang sama iaitu wajib dibaca dengan menggerakkan mulut dan lidah. Tidak sah bacaan tanpa menggerakkan mulut dan lidah (ada ketikanya dikuatkan suara dan adakalanya diperlahan suara, mengikut keperluan yang ditentukan Syarak atau kehendak pembaca bagi situasi yang bersesuaian dengannya). Bacaan lidah dan mulut amat digalakkan untuk disertakan pula dengan zikir hati (iaitu tafahhum, tadabbur dan takhahsyu’).

Berzikir juga sama. Zikir-zikir seperti tahlil, tahmid, tasbih, selawat dan sebagainya untuk mendapat pahala/fadhilat sebagaimana yang dijanjikan dalam hadis-hadis mesti dengan bacaan lidah dan mulut. Untuk ganjaran lebih sempurna disertakan pula dengan zikir hati tadi. Menurut ulamak; darjat-darjat zikir ada empat;

a)       Zikir lidah dan hati (paling baik)

b)      Zikir hati sahaja (baik)

c)       Zikir lidah sahaja (baik)

d)      Tidak berzikir langsung (buruk, rugi)

Namun ada juga ulamak menggolongkan semua amalan ketaatan/ibadah sebagai zikir seperti solat, sedekah, puasa, ziarah dan sebagainya. Maka bagi pandangan ini, zikir turut merangkumi zikir badani di samping zikir qalbi dan zikir lisani tadi. Sudah tentu zikir terbaik ialah solat kerana terkandung di dalamnya rukun qalbi, qauli dan ‘amali.

Kesimpulannya, membaca al-Quran/berzikir dengan hati adalah ibadah yang diberi pahala oleh Allah, namun untuk mendapat pahala qiraatul Quran dan zikrullah mesti dengan pergerakan mulut dan lidah. Untuk lebih sempurna, digabungkan kedua-dua sekali (zikir lisan dan zikir hati).

Wallahu a’lam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

SOLAT TANPA MEMBACA SURAH ATAU AYAT LAIN SELEPAS AL-FATIHAH

Soalan; assalamualaikum ustaz.. saya musykil dalam sembahyang.. jika kita solat berjemaah.. rakaat pertama hingga terakhir hanya membaca al fatihah.. adakah cara itu betul.. jika saya sembahyang berseorangan, saya akan membaca al fatihah dan surah lain pada rakaat pertama dan kedua.. pada rakaat ketiga dan keempat saya hanya membaca al fatihah.. adakah cara saya itu betul.. adakah jika saya sembahyang setiap rakaat saya perlu membaca al fatihah beserta dengan surah lain.? saya betul2 musykil sehinggakan saya rasa sembahyang saya tidak diterima oleh allah.. tolong la saya ustaz.. Jawapan; Mengenai membaca surah atau ayat (di dalam solat) selepas al-Fatihah, perincian tentangnya adalah seperti berikut; 1. Hukumnya adalah sunat, tidak wajib. Bacaan al-Quran yang wajib di dalam solat hanyalah surah al-Fatihah sahaja. Adapun membaca surah atau ayat selepasnya, hukumnya adalah sunat. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa yang membaca ummul-Kitab (surah al-Fatihah), maka mencuk...