SOALAN; Assalamualaikum ustaz, adakah membaca alquran atau zikir secara kuat/israr/ jahar fadilatnya sama seperti membaca didalam hati?
JAWAPAN; tadabbur al-Quran memadai dengan hati, namun untuk
mendapat pahala membaca al-Quran mesti dengan pergerakan lidah dan mulut.
Bacaan al-Quran dalam solat juga tertakluk dengan hukum yang sama iaitu wajib
dibaca dengan menggerakkan mulut dan lidah. Tidak sah bacaan tanpa menggerakkan
mulut dan lidah (ada ketikanya dikuatkan suara dan adakalanya diperlahan suara,
mengikut keperluan yang ditentukan Syarak atau kehendak pembaca bagi situasi
yang bersesuaian dengannya). Bacaan lidah dan mulut amat digalakkan untuk
disertakan pula dengan zikir hati (iaitu tafahhum, tadabbur dan takhahsyu’).
Berzikir juga sama. Zikir-zikir seperti tahlil, tahmid,
tasbih, selawat dan sebagainya untuk mendapat pahala/fadhilat sebagaimana yang
dijanjikan dalam hadis-hadis mesti dengan bacaan lidah dan mulut. Untuk
ganjaran lebih sempurna disertakan pula dengan zikir hati tadi. Menurut ulamak;
darjat-darjat zikir ada empat;
a)
Zikir lidah dan hati
(paling baik)
b)
Zikir hati sahaja (baik)
c)
Zikir lidah sahaja (baik)
d)
Tidak berzikir langsung
(buruk, rugi)
Namun ada juga ulamak menggolongkan semua amalan
ketaatan/ibadah sebagai zikir seperti solat, sedekah, puasa, ziarah dan
sebagainya. Maka bagi pandangan ini, zikir turut merangkumi zikir badani di
samping zikir qalbi dan zikir lisani tadi. Sudah tentu zikir terbaik ialah
solat kerana terkandung di dalamnya rukun qalbi, qauli dan ‘amali.
Kesimpulannya, membaca al-Quran/berzikir dengan hati adalah
ibadah yang diberi pahala oleh Allah, namun untuk mendapat pahala qiraatul
Quran dan zikrullah mesti dengan pergerakan mulut dan lidah. Untuk lebih
sempurna, digabungkan kedua-dua sekali (zikir lisan dan zikir hati).
Wallahu a’lam.
Ulasan