Langkau ke kandungan utama

MASALAH HAKCIPTA

Soalan; ustaz, saya pernah terbaca dari satu web menjelaskan penggunaan komputer yang menggunakan windows tiruan adalah haram kerana melanggar undang-undang hakcipta walaupun terhadap orang bukan Islam. Bagi juruteknik yang mengambil upah untuk meng"install" perisian windows tiruan juga dikatakan haram untuk mengambil upahnya walau untuk menampung kos bil elektrik.Walaubagaimanapun, web tersebut juga menjelaskan Islam memberi kebenaran dalam kes ini terhadap pelajar yang ingin belajar dan tidak mampu untuk membeli perisian yang original. Soalan saya,
1) Benarkah apa yang didakwa oleh pemilik web tersebut yang mengatakan haram untuk memakan hasil keuntungan terutamanya bagi siber kafe dan juruteknik komputer yang menjalankan bisnes mereka?
2) Jika benarpun haram, adakah juruteknik komputer yang mengambil upah untuk meng"install" windows tiruan kepada seorang pelajar yang tidak mampu untuk membeli perisian yang original, juga hukumnya haram? ini kerana saya juga pernah menjalankan khidmat meng"install" windows tiruan kepada kawan-kawan pelajar saya yang memerlukan pertolongan, dan saya mengambil sedikit upah lebih rendah daripada kedai untuk tidak membebankan mereka.
Apa pandangan ustaz tentang hakcipta ini?

Jawapan;

Sila baca jawapan saya sebelum ini di; (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/08/membeli-barangan-cetak-rompak.html). Secara dasarnya, Islam melindungi hak individu sama ada hak itu bersabit dengan harta, kehormatan, ciptaan, rekaan atau sebagainya. Tidak harus mana-mana orang mengambil hak orang lain kecuali dengan kerelaan/persetujuan/keizinan darinya sama ada melalui pemberian, hadiah, perwarisan, pertukaran atau cara lainnya yang diiktiraf oleh Syarak dan dipersetujui oleh pemilik.

Wallahu a'lam.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah: 1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas) 2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya 3. Saudara-saudara lelakinya 4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya 5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya 6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya 7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya. Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat? a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu) b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu) c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik) Terima kasih Ustaz. Wassalam Jawapan; 1. Adik-beradik ...