Isnin, 3 November 2008

DIVIDEN KWSP UNTUK BAYAR HUTANG PTPTN

Soalan; Bolehkah saya menggunakan duit riba ( dividen) dari simpanan KWSP saya untuk membayar duit pinjaman PTPN yang juga ada unsur riba.contoh : duit simpanan pokok saya dalam KWSP - RM10 000duit dividen KWSP ( keuntungan dari perniagaan yang tidak jelas halal/haramnya) - RM 5000jumlah simpanan dalam KWSP - RM 15 000pinjaman PTPN yang asal ( pokok) - RM 10 000caj 1% yang dikenakan ( duit riba) - RM 7000Jumlah yang perlu dibayar RM 17 000 Jadi saya mengunakan wang RM 5000 dari dividen KWSP untuk membayar RM 7000 tersebut. Manakala jumlah yang tidak cukup ( RM 2000) saya guna duit saya sendiri.Apakah ini dibenarkan? Kerana setahu saya duit riba hanya dibenarkan untuk digunakan untuk kemaslahatan umum seperti membina jalan raya. Tetapi dalam kes saya ini, saya tidak berniat untuk terlibat dalam riba. PTPTN diambil untuk membiayai pelajaran di universiti, manakala KWSP adala skim wajib untuk pekerja. Setelah sah dalam jawatan, saya dibenarkan memilih skim pencen & berhenti menyertai Skim KWSP. justeru saya ingin mengeluarkan duit KWSP saya dan melunaskan pinjaman PTPTN tersebut.

Jawapan;

Wang riba tidak harus digunakan untuk keperluan sendiri (termasuk keluarga). Ia perlu dipulangkan kepada pemiliknya. Oleh kerana pemiliknya tidak diketahui, maka dipulangkan kepada ummah atau masyarakat. Namun, benarkah dividen KWSP adalah riba?

Wallahu a’lam.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum ustaz,

apakah sebenarnyer yg dimaksudkan dgn mengadu domba yang diharamkan dalam islam. terutamanya dalam kes suami isteri.

ada kalanya saya terasa seperti ingin meluahkan perasaan. saya sentiasa yakin yang Allah lah Pendengar yang Maha baik. namun ada kalanya, kerana saya hanya manusia biasa, saya masih merasa berat dihati sehingga saya mencurahkan ia keluar. saya tahu yang isteri dilarang sama sekali memalukan atau mengaibkan suami. dan tidaklah menjadi niat untuk berbuat demikian tatkalau ingin 'menceritakan' masalah dgn si suami.

saya harap ustaz dapat perjelaskan.

wan sgmt berkata...

Ya ustaz.. KWSP sendiri umumkan bahawa pelaburanya tidak sepenuhnya ikut syariat islam iaitu ada mengandungi riba'.

BELAJAR DAN MENGAMBIL IJAZAH MELALUI YOUTUBE?

Soalan: amalan-amalan yang diijazah oleh ulamak atau guru melalui youtube adakah sah untuk diamalkan. Apa itu dikira sebagai ijazah dari gu...