Soalan; ustaz adakah HALAL memuat turun lagu atau filem yang tidak bercanggah dengan syariat tetapi bukan dari sumber yang asli?
Jawapan;
Islam menjaga hak milik manusia. Termasuk hak milik ialah hak penulisan, hak rekaan/ciptaan dan hak kreativiti. Tidak harus kita mengambil atau mencuri hak orang lain tanpa keizinan/kerelaannya. Sabda Nabi s.a.w.; “Tidak halal harta seorang muslim melainkan dengan kerelaan hatinya” (HR Imam Daruqutni dari Anas r.a.). Baginda juga bersabda; “Sesungguhnya harta-harta dan darah-darah (yakni naywa-nyawa) semasa kamu adalah haram ke atas kamu (merampas dan mencerobohinya)” (HR Imam Ahmad dari Abi Sa’id al-Khudri r.a.).
Hak-hak tersebut walaupun tidak dinamakan harta pada bahasa pertuturan biasa, namun dari segi makna ia juga adalah harta melihat kepada nilai dan manfaatnya. Kerana itu, dalam istilah sekarang ini ia dinamakan harta intelek. Kesimpulannya, filem-filem dan lagu-lagu yang tidak bercanggah dengan Syari’at tidak harus dijual, dibeli atau dimiliki kecuali dengan keizinan atau kerelaan pemiliknya atau orang yang dilantik menjadi wakil atau orang tengah oleh pemiliknya.
Baca fatwa ulamak dalam jawapan saya yang lalu tentang hukum membeli barang cetak rompak; (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/08/membeli-barangan-cetak-rompak.html).
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. al-Qawaid al-Fiqhiyyah, Dr. Muhammad Bakr Ismail, hlm. 288.
2. Al-Wajiz Fi Syarhi al-Qawaid al-Fiqhiyyah, Dr. Abdul Karim Zaidan, hlm. 162.
Jawapan;
Islam menjaga hak milik manusia. Termasuk hak milik ialah hak penulisan, hak rekaan/ciptaan dan hak kreativiti. Tidak harus kita mengambil atau mencuri hak orang lain tanpa keizinan/kerelaannya. Sabda Nabi s.a.w.; “Tidak halal harta seorang muslim melainkan dengan kerelaan hatinya” (HR Imam Daruqutni dari Anas r.a.). Baginda juga bersabda; “Sesungguhnya harta-harta dan darah-darah (yakni naywa-nyawa) semasa kamu adalah haram ke atas kamu (merampas dan mencerobohinya)” (HR Imam Ahmad dari Abi Sa’id al-Khudri r.a.).
Hak-hak tersebut walaupun tidak dinamakan harta pada bahasa pertuturan biasa, namun dari segi makna ia juga adalah harta melihat kepada nilai dan manfaatnya. Kerana itu, dalam istilah sekarang ini ia dinamakan harta intelek. Kesimpulannya, filem-filem dan lagu-lagu yang tidak bercanggah dengan Syari’at tidak harus dijual, dibeli atau dimiliki kecuali dengan keizinan atau kerelaan pemiliknya atau orang yang dilantik menjadi wakil atau orang tengah oleh pemiliknya.
Baca fatwa ulamak dalam jawapan saya yang lalu tentang hukum membeli barang cetak rompak; (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/08/membeli-barangan-cetak-rompak.html).
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. al-Qawaid al-Fiqhiyyah, Dr. Muhammad Bakr Ismail, hlm. 288.
2. Al-Wajiz Fi Syarhi al-Qawaid al-Fiqhiyyah, Dr. Abdul Karim Zaidan, hlm. 162.
Ulasan
situasi 1
seorang wanita telah kematian suaminya dan mempunyai seorang anak perempuan dan seorang anak lelaki.semasa sedang sakit dia telah mewasiatkan semua hartanya kepada anak saudara perempuannya.dia mempunyai sebidang tanah dan telah ditukar milik kepada nama adik lelakinya yang merupakan ayah kepada anak saudaranya kerana pada masa itu anak saudaranya masih kecil untuk menguruskan harta.jadi setelah beliau meninggal dunia..dan sekarang anak saudaranya telahpun berusia 22 tahun. adiknya sekarang masih lagi tidak pasti sama ada perlu menyerahkan harta wasiat itu kepada anaknya berdasarkan wasiat si mati ataupun hendak menyerahkan kepada anak si mati..kerana menurut hukum yang beliau fahami harta si mati adalah lebih layak untuk anaknya berbanding anak saudaranya..jadi adakah beliau perlu mengikut turutan waris yang lebh layak ataupun perlu menyerahkan mengikut wasiat si mati...
situasi 2
seorang petani setiap kali mempunyai duit hasil titik peluhnya, beliau memasukkan duit itu ke dalam bank untuk kegunaan dirinya dan anaknya yang masih belajar di universiti. sekarang jumlah wang itu telah melebihi 8.5g emas..mengikut apa yang diketahuinya apabila wang simpanan telah melebihi nilai ini.perlu dibayar zakat wang simpanan. namun beliau masih kurang pasti sama ada beliau perlu membayar zakat atau tidak.ini kerana ada sesetengah pendapat yang mengatakan wang itu tidak dikira simpanan tetap kerana kadang-kadang beliau keluarkan duit itu untuk kegunaan harian dan pengajian anaknya..akan tetapi sesetengah pendapat lagi mengatakan yang jika jumlah terendah tahunan tetap melebihi nilai 8.5 g emas. beliau perlu keluarkan zakat sebanyak 2.5 % daripada nilai wang terendah.pendapat mana yang lebih benar???
situasi 3
lebih kurang kepada situasi 1, seorang nenek telah berkata kepada anaknya yang memegang sejumlah wangnya untuk menggunakan wang itu untuk kegunaan cucunya yang sedang belajar di universiti.tapi duit itu tetap disimpan anaknya sehinggalah nenek itu meninggal dunia.sekrang adakah duit itu menjadi milik cucunya..atau perlu dibahagikan kepada anak-anaknya yang lain yang masih hidup..kerana mengikut faraid..anak lebih berhak dari cucu..