Langkau ke kandungan utama

MENJAMAK SOLAT KE TEMPAT KERJA

Soalan; ustaz, saya dah bc tulisan ustaz dalam soal jawab agama tuh. macamana pula kalau orang yg mengambil nas kedua (b)? apakah boleh untuk perjalanan pergi dan balik kerja(rutin harian)? saya inginkan kepastian sebab ramai dah di kalangan warga kerja kota kini menjadikan ia sesuatu kebiasaan. alasannya perjalanan lama(jem) dan pergi kerja juga satu ibadah. (spt yg dimaksudkan hadis berpergian atas tujuan yg baik). adalakah ini di bolehkan ustaz? Semoga jawapan ustaz memberi penyelesaian agar kegusaran ini dapat diatasi.
terima kasih.

Jawapan;

Menjamak (menghimpunkan) solat ketika dalam negeri (yakni tidak bermusafir) tidak harus dijadikan kebiasaannya. Ia diharuskan ketika ada suatu desakan kepayahan/desakan sahaja mengikut pandangan ulamak yang membenarkannya. Oleh itu, tidak harus menjamakkan solat itu dijadikan rutin harian setiap kali hendak keluar bekerja, sebaliknya ia hendaklah dilihat kepada ada atau tidaknya masyaqqah (kepayahan) yang memaksa untuk berbuat demikian. Kesesakan lalu-lintas tidak semestinya menyukarkan kita untuk menjaga waktu solat. Kita boleh keluar lebih awal untuk mengelak kesesakan itu atau mengatur waktu supaya kita dapat berhenti di mana-mana masjid di sepanjang perjalanan kita apabila masuk waktu solat. Namun jika ia benar-benar menimbulkan kesukaran/kepayahan yang menyulitkan kita untuk berhenti berulangkali untuk mengerjakan solat sebagaimana kesulitan yang dirasai oleh orang dalam musafir, maka haruslah kita menjamakkan solat atas alasan kepayahan/kesukaran yang kita hadapi itu (berdasarkan pandangan sebahagian ulamak). Sila baca; (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/09/menjamakkan-solat-kerana-terdesak.html) dan (http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/10/solat-jamak-kerana-kepayahan.html).

Wallahu a'lam.

Ulasan

infogue berkata…
Artikel anda:

http://agama.infogue.com/
http://agama.infogue.com/menjamak_solat_ke_tempat_kerja

promosikan artikel anda di infoGue.com. Telah tersedia widget shareGue dan pilihan widget lainnya serta nikmati fitur info cinema untuk para netter Indonesia. Salam!

Catatan popular daripada blog ini

MELAKUKAN SOLAT QADHA SELEPAS SOLAT ASAR

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Saya ada sedikit kemusykilan tetang menggantikan ibadah solat (qada) yang tertinggal. Jika saya tertinggal menunaikan solat Asar kerana sebab tertentu bolehkan saya menggantikan solat tersebut setelah selesai menunaikan Solat Fardu Asar atau saya perlu menggantikannya pada waktu solat yang lain seperti Maghrib atau Isyak kerana saya pernah terbaca di dalam kitab bahawa setelah menunaikan Solat Subuh dan Solat Asar tidak dibenarkan menunaikan sebarang solat lain (waktu haram bersolat ). Terima kasih. Jawapan; Solat yang dilarang untuk dikerjakan selepas kita mengerjakan solat subuh dan solat asar ialah solat-solat yang tidak bersebab. Adapun solat-solat bersebab, diharuskan kita mengerjakannnya pada bila-bila masa termasuk pada waktu dilarang solat. Di antara solat bersebab ialah solat qadha (yakni solat ganti kepada solat fardhu atau solat sunat yang luput waktunya). Jadi -merujuk kepada soalan saudara-, adalah harus selepas saudara menunaikan solat Asar...

SOLAT TERLEBIH RAKAAT; Perlukah diulangi?

Soalan; ustaz, adakah perlu ulang semula solat yang terlebih rakaat? Jawapan; Jika tertambah rakaat solat secara tidak sengaja (yakni kerana lupa), jika disedari selepas solat tidaklah dituntut mengulangi solat. Cuma jika disedari sebaik sahaja selesai solat (yakni tidak lama masa selepas memberi salam), hendaklah sujud sahwi. Adapun jika disedari setelah masa yang lama selepas habis solat, tidak perlu lagi sujud sahwi. Terdapat hadis dari ‘Alqamah bin ‘Abdillah –radhiyallahu ‘anhu- yang menceritakan; Rasulullah –sallallahu ‘alaihi wasallam- telah menunaikan solat sebanyak lima rakaat. Lalu baginda ditegur oleh sahabat; “Ya Rasulullah, apakah solat telah ditambah (bilangan rakaatnya)?”. Baginda menjawab; “Tidak”. Lalu sahabat berkata; “Tetapi engkau telah mengerjakan solat sebanyak lima rakaat”. Rasulullah lantas sujud dua rakaat. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim). Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; Hadis ini menjadi dalil kepada jumhur ulamak (terdiri dari Imam Malik, Syafiie...

ADIK-BERADIK DATUK DAN NENEK; ADAKAH MEREKA MAHRAM?

Soalan; Assalamualaikum Ustaz. Terima kasih atas jwpn Ustaz pd soalan yg terlebih dahulu - tentang mahram seseorang wanita & menampakkan aurat pd remaja lelaki belum baligh. Dlm catatan Ustaz, disenaraikan mahram seseorang wanita adalah: 1. Bapa dan ke atas (yakni datuk dan seterusnya ke atas) 2. Anak lelakinya dan cucu lelakinya 3. Saudara-saudara lelakinya 4. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara lelakinya 5. Anak-anak lelaki kepada saudara-saudara perempuannya 6. Bapa-bapa saudara dari sebelah bapanya 7. Bapa-bapa saudara dari sebelah ibunya. Soalan saya pula, bagi pihak Muslimah,bagaimana pula lelaki di senarai di bawah ini - adakah boleh kita berjabat tgn & menampakkan aurat? a--adik-beradik lelaki pada datuk kandung kami (sebelah bapa & ibu) b--adik-beradik lelaki pada nenek kandung kami (sebelah bapa & ibu) c--anak lelaki dari bapa saudara sebelah kedua bapa & ibu kami (yakni sepupu lelaki dari pakcik) Terima kasih Ustaz. Wassalam Jawapan; 1. Adik-beradik ...